käkar och glömmer bort yngel !!!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mr_loffe
    Användare
    • januari 2004
    • 76

    käkar och glömmer bort yngel !!!??

    Tjenare.

    Nu har mina blåciklider fått barn igen.. Jag har några frågor som jag önskar få svar på angående matning.

    1. Hur gör ni för att inte föräldrarna "går ifrån ynglena" när dom skall äta!? att alla yngel simmar iväg när föräldrarna käkar.. Inte något roligt jobb för föräldrarna och samla in dem.

    2. Hur matar man yngel i ett 720 akvarium?
    Om man matar med artemia?


  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    citat:1. Hur gör ni för att inte föräldrarna "går ifrån ynglena" när dom skall äta!? att alla yngel simmar iväg när föräldrarna käkar.. Inte något roligt jobb för föräldrarna och samla in dem.
    Det går egentligen inte, men jag matar lite försiktigt kanske, och på olika ställen. Beror på inredning och fiskar.
    citat:2. Hur matar man yngel i ett 720 akvarium?
    Om man matar med artemia?
    Jag brukar slå av filtret och hälla ner Artemoian bland ynglen. Det går använda en slag med tratt (man häller på extra vatten för att få ut Artemian) eller ännu bättre, en stor spruta med slang.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • mr_loffe
      Användare
      • januari 2004
      • 76

      #3
      Tackar så mycket för ditt svar Ola!
      Jag har matat med spruta och slang innan men det är så att det kommer 100 andra nyfikna fiskar med. Men det är ju inte att göra åt i såfall. För mata dom samtidigt. Får skaffa ett odlingsakvarium så jag slipper detta bekymmer Lurit det här med yngel. hehe

      Mvh Olof

      Kommentar

      Arbetssätt...