Lyckligt lottad person med filterproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carin

    Lyckligt lottad person med filterproblem!

    Jag är lyckligt lottad att ha fått, helt gratis, ett akvarium på drygt 450l med tillhörande lysramp. Akvariet har tidigare stått i en reception och är ett "pelar-akvarium" med måtten 70*70 och höjden 90cm. I akvariet finns ett filterfack i ett av de backre hörnen. Facket är ca 20*20 och går från botten till den övre kanten.

    Det jag undrar är: hur stark pump behöver jag och med vad bör jag fylla facket?
    Alternativen av filtermaterial, som jag har läst om, är kuber av filtermatta (10ppi) resp biobollar. Vilken av dessa föreslår ni? Eller finns det bättre lösningar?

    Vänligen

    Carin
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Hur stark pump du behöver beror på vilka fiskar du skall ha. Filtermatta är enligt mig det bästa du kan ha.

    I ett sådant kar skulle jag lätt ha en stenpelare och princessor. Då skall det vara ganska så kraftigt med ström. Men säg vad du skall ha för fisk så blir det lättare med pumpråd.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Carin

      #3
      Vi har inte riktigt bestämt oss vilka fiskar vi vill ha än (pojkvännen måste ju också få va med och bestämma).
      Princessor låter attans trevligt, helt klart värt att fundera på!

      Själva filterfacket är ju stort och högt. Har funderat lite på att dela av det på höjden och använda 2 pumpar. Då har jag ett insug längst ned, ca 40 cm filtermatta och utblås i mitten. Ovanför utblåset fast på andra kortsidan av filterfacket har jag ytterligare insug, ovanför det ytterligare filtermatta och ett utblås vid ytan.

      Vad tror ni, är detta att föredra jämfört med bara en pump?

      Carin

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Det finns ingen anledning att dela av filterfacket för att använda två pumpar. Sätt helt enkelt två pumpar bakom filtermattan och led utblåset till andra sidan filtret. Om du bygger aktivt insug och delar av så får du ju inte vattnet genom filtermattan. I ett filterfack är det viktiga att allt vatten måste pasera igenom filtret för att nå pumparna. Jag har aldrig hört någon som byggt filterfack med verken filtermattekuber eller biobollar, hur kan man få vattnet att inte ta en genväg då? Nej det enda som gäller än en stor bit hel filtermatta som tätar ordentligt runt om.

        Den sista frågan förstår jag inte, menar du om två små skulle vara bättre än en eller?
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Carin

          #5
          Jag tror att antingen förstod du inte min förklaring, eller så förstår inte jag dig.

          Min tanke var att dela filterfacket på höjden. Då akvariet är 90cm högt tänkte jag att det vore bra med ett utblås vid vattenytan och ett i mitten av akvariet, så att man får cirkulation i hela akvariet.

          För att förtydliga ännu mer: mitt filterfack ser ut som en rektangulär låda, som står på höjden och i nederkant finns 15-20 små hål borrade. I överkant finns en utslang som man kopplar pumpen till. Så om jag inte delar av filterfacket så borde jag väl inte ha användning av två pumpar. Det räcker väl med att köpa en som är tillräckligt stark?

          Carin

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Så du menar att insuget bara är 15-20 borrade hål? Då får du ju inte ut effektiviteten ur filtret. I mitt kar är hela framsidan öppen så att hela filtermattan är insug. Jag tror inte att jag har förstått ännu. Tydligen ingen annan heller efterssom ingta svarar. 10 cm färd för vattnet genom filtermatta räcker bra för att få bra filtrering. Leder ditt system vattnet på tvären genom boxen eller rakt igenom? Jag tror aldrig att jag hört någon som behövt att dela av filterfacket för att få in två pumpar bakom. Lägg gärna ut ett foto på hur det ser ut, låter mysko.

            Min lösning: Hela framsidan av boxen öppen. Där sätter man en filtermatta över hela öppningen, gärna en cm för stor så att den sitter ordentligt på plats. Bakom den sätter man hur många pumpar man vill ha. På samtliga pumpar sätter man ett rör som man leder ut genom ett litet hål i filtermattan. Det räcker med att sticka igenom en penna för att få hål, sedan tränger man igenom röret, allt för att det skall bli tätt. Då blir hela frtamsidan av filtermattan passivt insug och därmed använder man hela volymen. Med 10 cm tjock filtermatta får du då 10*20*90=18 liter effektiv filtervolym, och detta till ett pris som ligger många gånger under vad ett ytterfilter kostar. Detta är så alla filterfackslösningar jag sett fungerar.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Carin

              #7
              Jag har knåpat ihop en bild på akvariet som finns på följande länk:


              Den lösning som du beskriver har jag använt med framgång i vårt andra akvarium. Vårt nya akvarium är köpt begagnat och filterfacket sitter fast i bakstycket. Att ta bort det vore att ha sönder bakstycket. Hoppas på en mindre destruktiv lösning.

              /Carin

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                OK, då är det bara att fylla facket med filtermatta. Det gör inget om det är en pump på mitten och en upptill. Du behöver ingen skiljevägg. Du har goda förutsättningar att blanda in biobollar med om du vill. Jag tror dock mest på filtermatta. En del vatten färdas igenom hälten av materialet och resten genom hela.

                Har aldrig sett lösningen innan, men det bör gå.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                Arbetssätt...