Geophagus Tapajo Orange (Red) Head

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mas
    Användare
    • december 2004
    • 17

    Geophagus Tapajo Orange (Red) Head

    Någon som vet ungefär vad man får slanta upp för dessa fiskar,Såg att de fanns att få tag på hos en grossist,men jag som privat person kan ju inte få reda på så mycket där.Hur är dessa fiskar annars i lynnet,är de skygga,fega blyga eller tuffa eller......jag undrar för att jag har 2 små barn som inte precis smyger på tå,och akvariet skall stå i vardags rummet.
    Audi
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag betalade 250 styck för mina vildfångade. Ungdjur ska du nog kunna få för 50 styck, själv sålde jag yngel för 45.

    Man får nog kalla det en snäll fisk men normalt sett inte särskilt blyg. Jag tror att det går utmärkt i vardagsrummet. Det finns en risk för att de håller sig undan den första månaden och då ska du inte förbjuda barnen att vara framme vid karet. Det handlar om att låta fiskarna vänja sig och inte dalta med dem för mycket.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3
      runt 150 pänn i sthlm för 3-4cm yngel

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Angående lynnet så är dom rörligare än vad jag trodde. Jag håller på att inreda ett sydamerikakar där jag vill ha lugna större fiskar och lite stimmigare tetror, och dom passar faktiskt inte in i mitt koncept. Dom bökar runt överallt, begraver löven och sliter uppp mindre växter. Men men, det är naturligtvis en smaksak, men jag skulle gjort som du och frågat lite mer innan.

        Kommentar

        • Mas
          Användare
          • december 2004
          • 17

          #5
          Ja det priset ser de ju onekligen ut att vara värda,Tror ni att det funkar med min 540 som jag tänkt montera en amazonas i (hade turen att få köpa Troffe Mickes),samt att jag beställt en aqua clear 802 (1500l/h) pumphuvud,på botten tänkte jag mig en sand av kalibern runt 0,8-1,5ca: grov sand.Kan man ha växter med dessa fiskar,och i så fall vad tror ni om några av dessa framodlade hybrider som jag glömt namnet på,tror det är en dansk som korsat fram dessa.
          Audi

          Kommentar

          • Matsh
            Användare
            • september 2002
            • 63

            #6
            Hej Mas,
            Bra att du börjar med jordätare det är faktiskt bland de snyggaste cikliderna som finns (tycker jag).
            Det fungerar perfekt med 540lit (det beror förstås hur många du tänkt dig att ha men du bör minst ha 4-5 stycken), dock försvinner 20% bottenytan med BT bakgrund och jordisar gillar att böka, men det är j..... snyggt. Ha så fin sand som möjligt då dom silar sanden genom gälarna.
            Jag har inga direk bottenväxande växter till mina, men om du lägger lite sten el dylikt som håller fast växten vid botten så kan det funka.
            Annars växter som växer sig fast på rötter och sten som javaormbunke och anubias är snyggt, det håller även botten fri för bökande.
            Cirkulationen bör räcka, men jag tycker mig ha märkt att jordätare är faktist mer syrekrävande än vad man kan läsa sig till. Sätt utblåset i ytan så du får ned så mycket ytvatten som möjligt (har själv 2 * 1200 till 540 ett utblås i varje hörna).

            mvh
            Mats

            Kommentar

            Arbetssätt...