En Blåciklid utredning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 510

    En Blåciklid utredning!

    Nu ska jag få blåcikliderna att leka


    Dom sägs ju att dom ska vara så lättlekta och nu ska det f*b bevisas!
    Kan ja gå in med en riktig stöt med 20% vattenbyten per dag och lite kallare vatten med artemia?

    Eller vad är det för väder i närmare sydamerika är dom också påvärkade av rengnperioder som man kan efterlikna? lr finns det nått annat knep lr nån som har gjort nått tillsatt nått som har påverkat leken??[:p]

    ska ta reda på vad som ska få mitt ensamma par blåciklider till lek nu!

    (Denna tråd finns även på Zoopet.com: http://www.zoopet.com/akvarium/forum...TOPIC_ID=35246)
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    Hej,

    Får man igång ett harmoniskt par så slutar dem aldrig leka! Så se bara till att deras miljö är bra så är det bara att vänta till dem har gjort sig "hemmastadda"

    Mvh Ola
    ola lindeberg

    Kommentar

    • Mathias-D
      Styrelsemedlem
      • januari 2003
      • 510

      #3
      finns det nått för att göra dom extra hemmmastadda??

      Kommentar

      • tony1
        Användare
        • december 2004
        • 25

        #4
        Köpte ett fint lekpar för ca 4 veckor sedan, efter 3 dagar lekte dem för fullt. Rommen försvann efter några dagar och jag upptäckte att jag fått vita prick sjukan. Direkt efter behandling bytte jag 30% vatten och de började leka direkt, hade som minst 22C efter vattenbytet men ökade sedan tempen till 28 som jag haft under bahandlingen. Har fortfarande 28* och paret har intagit en stor grotta jag har och byggt om totalt där inne, finns nästan inget grus kvar, allt ligger i högar utanför. Just ikväll har honan lagt rommen och hanen har varit i grottan några timmar nu. Är nybörjare på ciklider, men blåcikliden verkar va lätt att få i lek.

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Förutsatt at fiskarna är vuxna, friska och ett par så ska det nog fixa sig. Ett bra knep är att mata honan extra med en daggmask då och då för att få henne i topp kondition.
          simulera regn/torr perioder borde inte var nödvändigt med blåciklider? nån månads regäl uppmatning av honan och sedan ett rejält vattenbyte (50%?) är blir nog helt OK.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2002
            • 405

            #6
            Dom kan vara känsliga för "skitigt" vatten, byt rejält och ofta.
            Som tidigare sagt "börjar dom väl leka slutar dom aldrig". Har Du avsättning för ynglen? (Det kan bli en ansenlig mängd)
            Lycka till.

            Kommentar

            • Mathias-D
              Styrelsemedlem
              • januari 2003
              • 510

              #7
              Ska flytta dom från det avdelade 120cm karet och till ett 175:a sen blir det nog lek på G....ska nog få plats med yngel om inte dom andra cikliderna kommer före..

              Kommentar

              • Mathias-D
                Styrelsemedlem
                • januari 2003
                • 510

                #8
                Bilder:

                Kommentar

                Arbetssätt...