Nytt tanganyikakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    Nytt tanganyikakar

    Hej
    pga lägenhetsrenovering och ont om plats är jag tvingad att kraftigt byta ner mig i karstorlek. Genom hårda förhandlingar har jag fått igenom att ha ett litet tanganyikakar på hjul. Allt måste göras så att man så lätt som möjligt kan flytta på det vid behov.

    Det som jag som alltid har svårt för är att välja sammansättning. Karet är endast 80*36*30, dvs ca 80 liter. Detta begränsar mig ju kraftigt i fiskval. Med hyffsad bottenyta i förhållande till volym så faller valet på någon kombination av snäcklekare. Den hyffsat stora bottnen hoppas jag ger mig lite valmöjligheter.

    Jag vill ha ett sällskapstang kar med 2-3 arter, gärna med sådan terrorbalans att inga yngel blir över.

    En idé jag har haft är att ta med mig mina multifasciatus och mina a.compressiceps "shell". Dom har delat på en yta mindre än så under lång tid i mitt större kar och det har funkat bra. Men så vill man ju gärna testa nya och roliga fiskar. Frågan lyder då: Finns det någon som helst möjlighet att det kan fungera med någon telmatocromis också? Jag tänkte mig 1+2 multisar 1 par compressiceps och 1 par telmatocromis (vilken).

    Tanken är att telmatocromis får gå i karet en månad drygt innan dom andra släpps i så att dom är mer hemma.

    Vad tror ni? Några andra förslag på någon rolig fisk som fungerar i ett sådant kar eller är det kört att försöka ha i mer? Kom gärna med helt andra kombinationsförslag.
    MVH
    Magnus
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    telmatochromis bifrenatus är en favorit som jag tror kan funka bra-charmig o ganska snäll, de större telmatochromisarna som tex Caninus är en annan story..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Jag lämnade artnamnet ute efterssom jag inte vet hur lätt det är att få tag på vittatus "shell". Men bifrenatus verkar ju kul.

      Några andra åsikter?

      Om man skulle byta ut multifasciatusen, vad skulle man då kunna ha i stället?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        Neolamprologus Ventralis är en liten och vacker ciklid
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          En bild!
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Skulle den funka tillsammans med c, sumbu "shell" och multisar?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              ja de tror jag men lite av en chansning är det nog
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • ralp
                Användare
                • november 2004
                • 70

                #8
                Oj - vad kul att man får svara tropfrog för en gångs skull och inte tvärtom.

                Om jag hade ditt kar så skulle jag testa att ha TVÅ olika snäcklekare i det. Jag skulle delar upp karet (men inte helt symmetriskt = tråkig) med en stor stenröse som skulle funkar som siktskydd. Sedan skulle jag vilja ha 1,2 multisar på den ena sidan och 1,2 meleagris/stappersi http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=753 på den andra sidan. De är ju såååå snygg/ful/rolig i natura. Sedan skulle kanske compressiceps "shell" kunna ta stenrösen som revir.

                Det skulle jag gärna vilja ha. Jag vet ej om det funkar eftersom jag bara har multisar. Men nu är det ju brainstorming som gäller!

                Hejhopp. Ralp

                p.s.: 80 liters på hjul ?! Hoppas att din digitalkamera är laddat och klart. Detta projekt skulle jag HEMSKT gärna se dokumenterad.

                Kommentar

                • Gwendly
                  Användare
                  • december 2003
                  • 374

                  #9
                  kanske Neolamprologus savoryi tillsammans med nagon snacklekare? N.savoryi producerar inte sa manga yngel och kraver lite mer omtanke om man ska odla dem, sa yngel borde inte vara nagra problem om man inte forsoker att fa yngel.

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #10
                    Det är ju ganska så känsligt att få i andra fiskar i ett så litet kar med multisar. Om det skall gå måste det vara några hyffsat tuffa. Jag hittade denna på ciklidecentret:
                    Telmatochromis temporalis shell


                    Den sägs vara tuff och kan klara sig med princessor, då lär den klara multisarna. Jag har svårt att tänka mig att någon multis skulle råka illa ut, dom klarar sig alltid.

                    Vad tror ni?

                    Jag fotar inte under bygget, det blir för jobbigt att ta med alla stegen. Men det färdiga resultatet kommer jag givetvis att visa. Det blir ytavrinning a´la saltvatten, cloosed loop med våggenerator, fluied sandfilter och växtfilter. I ett 80 literskar! Det är ju kul att bygga och det måste vara lite utmaningar i livet.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • ralp
                      Användare
                      • november 2004
                      • 70

                      #11
                      Gräver ut gamla tråden igen. Men är bara så nyfiken. Hur gick det - tropfrog ? Vilka fiskar blev det? 80 Liter-på-hjul-projekt?

                      Hejhopp. Ralp

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

                        tropfrog: Vad hittade dina multisar och dvärgcompressiceps för terrorbalans i ditt ursprungliga kar? Var compressiceps lugna? Lekte dom? Man vill ju helst utesluta dom.
                        Multisarna är fantastiska på att försvara sitt teritorium och sina yngel. Compressicepsen smyger runt om som katten kring het gröt, och lyckas ibland sno åt sig ett och ett annat yngel. På lång sikt gissar jag att det blir 1-2 yngel kvar till vuxen storlek. Compressicepsen hade under sitt första halvår i burken inget revir, men med tiden började dom ta plats och baam, rätt var det var så hade fiskarna ändrat färg och var otroligt snygga och den första honan låg och fläktade rom. Efterssom multisarna känner sig invaderade när det finns andra fiskar i snäckorna så anfaller dom den ruvande honan riktigt kraftigt. Efter ca en vecka orkar hon inte längre stå emot då lämnar hon snäckan kraftigt sargad, men det läker ganska så snabbt och hon ärt snart fit for fight igen. Jag har haft 4 compressicepslekar på två par på ett år, tror det beror på att det tar så mycket på krafterna att försvara reviret. Den sista kullen sparade jag, men efterssom jag var bortrest dagarna efter dom gjort slut på gulesäcken överlevde bara ett 10tal. Dom 10 som jag har går i ett 50literskar och växer oootroligt långsamt, dom är 2 månader gamla och 4mm långa.

                        citat: Gräver ut gamla tråden igen. Men är bara så nyfiken. Hur gick det - tropfrog ? Vilka fiskar blev det? 80 Liter-på-hjul-projekt?
                        Genom hårda förhandlingar har jag fått ett 375literskar till stånd istället. Akvariet på hjul är snart färdigbyggt, men det kommer inte att användas. Läs om mina funderingar kring det större karet här:

                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...