vad är det för sjukdom?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mini
    Användare
    • september 2004
    • 46

    vad är det för sjukdom?!

    Hej!

    Detta problem har uppstått ett par gånger det senaste året och varje gång slutar det med att jag tvingas ha ihjäl minst en fisk.
    Har förresten ett 225l med golden, röd zebra och maingano.
    Det börjar med att stjärtfenan blir "luddig" och fisken står mest still i akvariet. Den äter ordentligt.
    Efter en vecka ungefär så uppstår det ett hål i sidan, från detta hål ser det ut att "hänga" ut smala 2 cm långa trådar.
    Tog upp fisken igår för att titta lite närmre på den men tyvärr hade jag inget förstoringsglas så jag såg inte så mycket. Den här gången är det min allra finaste goldenhona som har blivit drabbad, (hon tuggade för en månad sen.) När jag tittade på henne så var hon inte heller sådär helgul utan hade lite vita partier på kroppen. (dessa syns inte i vattnet men i närbild, det kan ju hända att alla golden ser ut så vid nära granskning.)

    Sist denna mystiska sjukdom drabbade mina fiskar så växte hålet på sidan succesivt och blev tillslut en centimeter och då tog jag helt enkelt bort fisken. (då hade jag testat allt, isolering, saltbad etc..)

    Det är inget konstigt med mina vattenvärden, byter en tredjedel i veckan.

    Vad kan det vara? Det verkar inte smitta för det är ingen annan som är sjuk.

    Hjälp!
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    #2
    Kolla här: http://www.fishyfarmacy.com/diseases.html

    En bra sida med massa info om sjukdomar.

    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Grymt bra sida Roccster, tackar för tipset!

      Tony Englund

      Kommentar

      • Frontosa
        Användare
        • november 2003
        • 10

        #4
        Hej!
        Jag tror att jag också har råkat ut för samma sjukdom.
        Sitter hålet på fisken på höger sida bakom bröstfenan?
        Jag tog och disikerade fisken och såg att njuren hadde havererat på fisken.
        Innan jag upptäckte att det var njuren så medicinerade jag med allt.
        Jag tror det beror på att fisken får i sig för mycket salt från räkorna i räkmixen. jag bytte räkorna mot fiskfile och tillsatte omega3 olja, astaxcin och betacaroten för att inte tappa färgerna på fiskarna, sedan dess har jag inte hafft några fler problem med denna sjukdom.
        Vet inte om det är rätt men det fungerade för mig!!

        Hoppas det löser sig för dig.

        Kommentar

        • mini
          Användare
          • september 2004
          • 46

          #5
          hej!
          nej, hålet sitter iofs på höger sida men lite ovanför bröstfenan, närmre ryggraden...
          jag matar i stort sett enbart med flingfoder, lite fryst artemia också. Ska kolla hur mycket salt det är i min fiskmat....

          Kommentar

          Arbetssätt...