Hur mycket sten kan jag ha i?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    Hur mycket sten kan jag ha i?

    Tjena!
    Håller på att inreda mitt nya 400 liters möbelakvarium med malawi ciklider.
    Inredningen hade jag tänkt mig skulle bestå av finkornig råda sand och 2 stora stenrösen på kanterna och eventuellt ett litet i mitten. En hel del sten alltså. Men nu när jag står här och kastar i en ny laddning självplockad sten så kom jag plötsligt att tänka på hur mycket sten jag egentligen kan ha innan möbeln brakar ihop och glasen spricker. Tror den bör klara rätt mycket men det är ju bäst att fråga. Akvariumet är som sagt på 400 liter och är 6-kantigt. Glaset är 1 cm tjockt och det står på en trämöbel. Hur mycket tror ni att jag kan ha i?

    //MVH Christian
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Jag tror att du kan slänga i gannska mycket sten utan att behöva oroa dej...
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • medgix
      Användare
      • september 2004
      • 242

      #3
      så länge du har frigolitskivan på plats i akvariet så behöver du inte oroa dig... jag hade ett stenröse som gick ovanför kanten på mitt 540 liters och jag var inte ett dugg orolig... iof så var det skiffer, men släng i frigolitskivan under så är det nog lugnt!

      Kommentar

      • malawi´n
        Användare
        • juli 2004
        • 78

        #4
        Jag har solida "stenpelare" med en höjd av ca 35-40 cm, och en bottenarea på ca 20, och mitt glas håller

        Mvh Malawi´n
        Mvh Malawi´n

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Jag var för en kort tid sedan iväg och köpte några nya kar hos en tillverkare.
          Jag ställde då också just den här frågan och svaret jag fick var att jag kunde f y l l a karen med sten om jag ville.
          Jag tog för givet att han menade detta under förutsättning att man har en frigolitskiva på botten(inget jag frågade om iofs). Stenen som var aktuell var porös faxekalk.
          Detta rörde sig då om Alu-kar på som mest en storlek på 400 liter och med en glastjocklek 8mm.

          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • St.Anger
            Användare
            • oktober 2004
            • 76

            #6
            Vad bra. Mistänkte att det inte borde vara någon fara. Tack så jättemycket för alla snabba svar!

            Nu har jag suttit och studerat karet ett tag och kommit fram till att inredningen jag tänkt mig inte skulle bli så perfekt. Skulle nästan kännas för symmetriskt. Nu har jag funderat på att ha nästan alla stenar på ena sidan i ett stort stenröse som sedan minskar och övergår till bara sand med några små stenar på andra sidan. Så man får en övergångs zoon mellan klippor och öppen sand.
            Det här är mitt första malawi akvarium så när jag sedan ska välja fler fiskar som ska bo tillsammans med mina 14 Demasoni och 7 Goldens, så är problemet inte att välja vilka fiskar jag vill ha, utan vilka fiskar jag INTE vill ha. Tur att man kan få hjälp här. [8D]
            Men det kommer nog dröja ett tag tills dess. Inredningen måste ju bli klar.

            Kommentar

            • äventyraren
              Användare
              • november 2003
              • 17

              #7
              Hos akvarielagret i Bromma/Stockholm har dom så gott som fyllt ett akvarie med sten. Jag skulle gissa att det är fyllt till 3/4. I akvariet simmar Malawiciklider. Genom att göra på det här sättet så slipper man ¨problemet¨ med bakgrunden. Då stenarna går ända upp till ytan. Kom bara ihåg frigoliten på botten så skall det inte vara några problem.

              /Jonas
              Jonas Persson

              Kommentar

              • WaterBoy
                Användare
                • november 2004
                • 39

                #8
                Hur tjock bör frigoliten vara?
                Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

                Kommentar

                • medgix
                  Användare
                  • september 2004
                  • 242

                  #9
                  minst 3 cm tjock, skulle jag tippa på...

                  Kommentar

                  • roccster
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 583

                    #10
                    Sten väger väl egentligen inte speciellt mycket mer än vatten? Vad som kan vara en risk är ju om man har en väldigt stor sten där den vilar mot en liten yta. Med stenrösen får du ju inte det problemet.

                    När det gäller tjocklek på frigoliten så räcker 1cm gott.
                    MVH

                    / Richard
                    http://www.ornemark.com

                    Kommentar

                    • Mattias Olsson
                      Användare
                      • september 2003
                      • 328

                      #11
                      kolla försäkerhets skull att inga vassa kanter sticker ut från de understa stenarna! När jag tömde mitt gamla kar som innehöll en massa lavasten hade det blivit hål i frigoliten (1cm) av de vassa kanterna... tur att det inte hände något [:p]

                      Kommentar

                      • skorpio
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 244

                        #12
                        Håller med er...med frigolit i botten.....stenar som byggs upp "stadigt"...bara lassa i så mycket du tycker du behöver och som blir snyggt.....akvariet orkar lätt.......Moss

                        Kommentar

                        Arbetssätt...