Montera bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poppo
    Användare
    • juli 2002
    • 85

    Montera bakgrund

    Ska påbörja byggandet av en egen bakgrund idag. Jag kommer att använda frigolit-husfix+sand-tvåkomponentsfärg -metoden (snygg benämning va )

    Nu funderar jag på vad som är enklast och bäst.

    Alternativ 1: Silikona fast frigoliten i karet direkt och utföra allt arbete i karet (skulptering, spackling och målning)

    Alternativ 2: Skulptera all frigolitstruktur utanför karet. Limma fast det och lägga husfix och färg efter att bakgrunden är monterad.

    Alternativ 3. Bygga hela bakgrunden utanför karet och limma fast den med silikon när allt är klart.

    Jag skulle personligen föredra alternativ 3 eftersom man får en bekvämare arbetsställning då och troligen också ett snyggare resultat då man slipper stå som en kinesisk gummiman och fila och måla, men misstänker att det kan innebära problem att limma fast en färdig bakgrund med husfix på.
    Vad tros?



    //Pontus
    //Pontus
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    På ciklidstämman i Malmö nu i våras såg jag föredraget om frigolitinredningar som Sune Holm höll. Han använde metod 3, han byggde t o m bakgrunden i sektioner som sammanfogades i akvariet för att slippa ta bort tvärstagen.



    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Jag valde alternativ 3 när jag byggde min bakgrund. Anledningen var främst det du själv är inne på, arbetsställningen, men också att man kan ha råd att kosta på sig eventuella misstag. Det blir enklare att rätta till dem utanför karet. Jag byggde ihop alla delar på en arbetsbänk och plockade bort mittstaget i akvariet när jag skulle montera härligheten.

      Monteringen av den blev ju lite svettig kan man säga. Jag hade provmonterat den flera ggr under arbetets gång innan det var dags att silikona fast den, så jag visste att den skulle gå att få ner i karet utan problem. Men att smeta ut silikonet tog längre tid än vad jag trodde, ca en halvtimme, och då börjar silikonet att skinna sig. Vi var två personer som lyfte ner bakgrunden och det gick bra, även om man var rejält svettig efteråt.

      Jag hade nog valt samma metod idag om mittstaget går att lyfta bort. Annars skulle det få bli Sune Holms metod, att bygga färdiga sektioner som limmas separat i akvariet.

      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • Poppo
        Användare
        • juli 2002
        • 85

        #4
        Tackar så VANSINNIGT mycket för denna info. Det är precis så jag helst av allt ville göra. Har faktiskt funderat på att tillverka ett gäng egna "moduler", av den typ BTN-moduler är, och sedan silikona fast dessa med så små skarvar som möjligt emellan, för att sedan måla bakrutan svart så att skarvarna ser ut som skrevor med skugga istället för att bygga en stor bakgrund. Vi får se vad det blir.

        Får väl försöka dokumentera arbetet med bilder så att jag kan delge de som är intresserade sen.



        //Pontus
        //Pontus

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Jo, en sak till. Ju mer detaljerad en bakgrund är tänkt att vara, desto enklare lär det vara att göra den utanför akvariet. Ska man bygga en Malawi eller Tanganyikabakgrund som mest består av släta klippblock, kanske det är lika enkelt med alternativ 1. Min bakgrund har en stor rotimitation som hade varit ganska svår att få till på annat sätt än med alternativ 3.

          /Hasse

          - http://och.nu/ciklid -

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag har byggt en bakgrund av frigolit och jag har ångrat mig lite hur jag gick tillväga. Bakgrunden är hel och fastlimmad, men såhär i efterhand så har jag tänkt att nästa gång göra i moduler.
            Problemet med moduler är väl att du kanske inte kan sätta dom i spjärn mot alu-ramen på samma sätt som du gör med en hel. Jag gjorde min bakgrund komplett i ett helt stycke för att sedan såga ner den i tre moduler som jag sedan sammanfogade i akvariet igen. Det var absolut det bästa alternativet.

            Jag är väldigt nöjd med min bakgrund som den är nu, men vissa delar kunde jag gjort annorlunda. Sedan är jag faktiskt lite svag för det här med moduler och att måla svart för att få det se ut som skrevor. En viktig faktor med att göra moduler är att man inte tar bort så mycket vattenvolym mot vad som sker med en hel bakgrund.

            Lycka till med bygget.

            Stefan, Skövde

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Enligt ett tidigare inlägg här i forumet har redaktören blivit lovad en artikel om frigolitinredningar av Sune Holm till Ciklidbladet. Där har alla "bakgrundsbyggare" något att se fram emot.

              Mvh Michael Persson
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                #8
                Här är ett förslag till:
                Bygg som moduler,typ BTN!
                Det tänker jag göra nästa gång !!
                Jag har gjort två st. på vanligt sätt,typ hel
                bakgrund,men jag blir aldrig riktigt nöjd.
                Tänk att montera lösa mindre moduler,vilken
                dröm!!
                Lycka till

                Hank


                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • Hank
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1321

                  #9
                  Så blir det när man är slö på att skriva,
                  upprepning typ.
                  Men dom flesta verka vara överens om att
                  moduler är det som gäller!

                  Hank


                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                  NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Själv har jag byggt en frigolit bakgrund i mina dar men var inte jätte nöjd med resultatet, blev lite platt. Måste säg att det var ju ändå 1000ggr bättre än tapen eller en planch. Men iaf till mitt nya akvarium så var jag lat och köpt BTN moduler men vilken effekt det blev, med några överhäng och större skrevor så är det långt ifrån platt och tråkigt. Ok skall väl erkänna att det numera är mer eller mindre omöjligt att fånga en levande fisk i akvariet utan att tömma nästan allt vatten, men vill ändå rekomendera "modul-metoden".



                    //NJ

                    Kommentar

                    • Poppo
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 85

                      #11
                      Snabba vändningar.....var så sent som igår ganska säker på att det skulle bli en stor sammanhängande bakgrund som sågades i delar för att få ner i karet och sedan monteras ihop till en stor bakgrund.

                      Nu har jag dock vänt och moduler blir det. Gissa om jag vill gå hem från jobbet nu och börja bygga

                      Jag återkommer med en ny diskussion när det är dags för målning. Bygghandlaren jag var hos idag ville kränga våtrumsfärg till mig, men jag var ganska skeptisk efter att ha läst alla varningar på den om hur giftig den var för andningsorgan, hud etc.

                      Min akvariehandlare sa att jag ska använda vattenbaserad tvåkomponents-akrylfärg. Var får man tag på sån då? Hobbybutiker eller?


                      //Pontus
                      //Pontus

                      Kommentar

                      • Hank
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1321

                        #12
                        Du bor i Växjö eller..
                        Dom har en vattenbaserad tvåkomponets betongfärg
                        på Växjö Färg&Tapet.(Används till bl.a fontäner)
                        Utan lösningsmedel och gifter!
                        Du behöver inte ens klarlacka!!

                        Hank

                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                        NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Ett annat alternativ är att blanda färgpigment i husfixen, då behöver man varken måla eller lacka.

                          Mvh Michael Persson
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1081

                            #14
                            Om man inte vill ha nån påverkan på vattnet från husfixen bör man lacka. Kanske inte är nåt problem i en Malawi/Tanganyika miljö, men i en sydamerikansk biotop med lätt surt och mjukt vatten vill man inte ha kalkutfällningar som det annars kan bli.
                            /Hasse

                            - http://och.nu/ciklid -

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              Jag tror det är en klar fördel att lacka utanpå husfixen. När grönalgerna kommer smygandes pallar inte husfixen så mycket gnuggande. Det samma gäller om du "lutar" en stenhög mot bakgrunden, då slits den ner ganska fort.



                              mvh

                              Tony Lejvell
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...