Fridlyst ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    Fridlyst ???

    Hejsan !

    Jag har en fråga angående Aulonocara Maleri sp. "chipoka"
    Jag har hört att dessa för tillfället skall vara fridlysta ?
    Har mailat till Nol´s ciklidhobby pga. att de om någon bör veta detta, men det kan även ev. finnas någon på detta forum som vet ? Herr Fhorman kanske ? Anledningen till min fråga är att det har varit oehört svårt för mig att få tag på "rätta" honor till mina hanar. En fiskhandlare skulle kolla upp om han kunde fixa fram några honor åt mig, men jag fick ett samtal några veckor senare då han sade att de verkar vara fridlysta just för tillfället och lär nog vara det ett tag !?!?!

    Själv så fick jag i varje fall tag på en hona, som nu dessutom ynglat av sig hela 25st (Aulonocara Maleri sp. "chipok") vilket jag är glad för :-)

    Frågan om denna art är fridlyst eller ej överlämmnar jag till någon kunning inom området. Skriv ett inlägg här eller maila mig direkt på d-andersson@telia.com

    MVH
    Daniel

  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Maleri-ön ligger innanför Malawi nationalpark som också innefattar hela Cape Maclear-området och där är fiskfångst inte längre tillåten. Vid Chipoka däremot är fiskfångst fortfarande tillåten. Inom detta skyddade område finns det en hel del vackra ciklider som vi tyvärr inte kan få tag på vildfångade exemplar av längre, några exempel är O. lithobates "zimbawe rock", Aul. jacobfreibergi "Otter point", L. trewavasae "thumbi west" och M. zebra "Nakantenga".



    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      citat:
      Anledningen till min fråga är att det har varit oehört svårt för mig att få tag på "rätta" honor till mina hanar.
      Aquarium Malawi i Örebro har VF Aul. sp."stuartgranti maleri" Chipoka hemma enligt sin lagerlista. Lagerlistan har visserligen några månader på nacken men dom har har fått hem ny fisk från Malawi sedan dess så ring och kolla med dem.


      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        hallå där Micke, Läste ditt inlägg som jag förstod det som så är jacobfreibergi "Otter point" FRIDLYST?!!? för jag har Yngel av dem...?

        MVH
        Ola

        ola lindeberg
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Det stämmer, det får inte fångas någon fisk över huvudtaget vid Otter point eller någon annan plats i Cape Maclear-området. De fiskar som finns i handeln är odlade på exemplar som är fångade innan "Lake Malawi national park" bildades i början på 80-talet. Exportören Stuart Grant hade fram till 1992 tillstånd att fånga fisk vid Maleri-öarna men det blev också stoppat.


          Mvh Michael Persson
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            Men hur ska man övertyga akvarie-affärerna om att dom är fridlysta?
            vad tycker ni att man ska sälja Yngel för då? Hur vet ni att dom är fridlysta? hehe måste fråga
            MVH
            Ola

            ola lindeberg
            ola lindeberg

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Jag förstår inte frågan riktigt. Varför ska man övertyga affärerna om att de är fridlysta? Att Cape Maclear-området är nationalpark är ingen hemlighet, jag besökte själv området för ett par år sedan. Arterna i sig är inte fridlysta men fiskfångst får inte ske innanför nationalparken. Mer om nationalparken finns att läsa på dessa länkar;





              Mvh Michael Persson
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #8
                Men eftersom man inte kan få tag på vildfångade exenplar? så måste väl priset stiga på yngel av dem?
                MVH
                Ola

                ola lindeberg
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Så länge det finns god tillgång på odlade exemplar tror jag inte att priset stiger dem, priser styrs ju av tillgång och efterfrågan. Det har ju inte gått att få tag på VF fisk från området på 20 år (med undantag av Maleri-öarna), ändå finns det god tillgång på odlad fisk av de aktuella varianterna. Många duktiga odlare odlar dessa arter eftersom det inte längre går att få tag på VF exemplar. Som exempel kan jag nämna att en stor exportör av ciklider i Burundi fårsåg sig med L. trewavasae från Thumbi West innan nationalparkssyddet trädde i kraft och har sedan dess odlat dem i stor skala.

                  Mvh Michael Persson
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...