Behöver man byta filtren!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zekke
    Användare
    • mars 2004
    • 103

    Behöver man byta filtren!!

    Jag har en liten fråga, jag kör ett Juwel 180 Liters möbelkar, i detta går 12 st Malawi av olika typ. I filterhörnet sitter det olika slags filter. Jag köpte detta akvarium nytt februari 2004. Behöver man byta dessa filter någon gång, byter man ordning på dem? Jag rengör det översta vid varje vattenbyte. Det lilla vita toppfiltret.
    En gång har jag också tagit ut alla och sköljt ur dem
    Tacksam för råd och tips!!
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #2
    hej

    jag har ett likadant fast troligen större i mitt juwel 300. Den översta tunna vita vadden slänger jag och byter till ett nytt vid varje vattenbyte. Den blåa filtermattan som ligger i gör jag rent ungefär var 6:e månad.

    Jag köper min vita vadd i storpack, 10 förpackningar med 5 i varje för 200:- Räcker i ett år ungefär!

    Kommentar

    • zekke
      Användare
      • mars 2004
      • 103

      #3
      Hur skall man göra med de svarta filtren!! Skölja ur dem ibland eller byta ?

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #4
        Om det är ett extremt finporigt filtermaterial, som filtervadd, kan du behöva byta den. Annars ska du bara skölja av materialet i vatten som håller ca 25 grader (inte så noga, men det ska absolut inte vara hett). Då överlever en massa goda bakterier i materialet.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Challe
          Användare
          • december 2003
          • 111

          #5
          Är inte de svarta kuberna i Juwelfilter kolfilter? Kolla i din instruktionsbok, kolfilter måste man byta med vissa intervall, fast i de flesta fall behöver man inget kolfilter, byt i så fall ut den mot en filtermattbit....

          Kommentar

          • Challe
            Användare
            • december 2003
            • 111

            #6
            Här hittar du instruktionsboken till ditt filter om du har tappat bort den:

            Det svarta filtret är ett kolfilter, juwel rekomenderar att du byter det var 4-6 vecka, jag personligen hade bytt det mot ett blåfilter, om du har bra vatten i kranarna så behöver man normalt sett inte använda kolfilter....

            Kommentar

            • zekke
              Användare
              • mars 2004
              • 103

              #7
              Ja, det är kolfilter. Man kanske skulle ta en sväng till handlarn för att köpa lite nya filter. Tack för alla råd/tips

              Kommentar

              Arbetssätt...