Limma ett 700 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • mars 2004
    • 207

    Limma ett 700 L

    Jag håller nu på med limmning av ett 700 L kar. Tänker endast ställa dessa (10mm)glasskivor rakt mot varran i fogarna,med silikon strängar mellan då förståss. Men läst tidigare om andra slags fogar med tändstickor osv.. visst klarar jag det ganska bra ändå med bara "Vanliga" fogar mellan skivorna???

    mvh/tobbe
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2002
    • 405

    #2
    Tändstickorna är till för att ge ett mellanrum mellan glasskivorna,i syfte att ge en fog som kan "röra" sig och bli tillräckligt stark.
    "Limma" aldrig glas mot glas (det håller aldrig). Silikon är en fogmassa inte ett lim.
    Lycka till.

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      En fundering, hur gör man med hålen som blir efter tändstickorna? Fyller man bara igen dem med silikon?

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • oktober 2002
        • 405

        #4
        Du sätter först bara "klickar" som får härda, därefter tar Du bort tändstickorna och fyller fogen.

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Aha...låter ju enkelt o självklart

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Kolla in en beskrivning jag adderat i detta ämne...



            Reslutatet har blivit toppenbra i mina kar..hehe..
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Som medlem i GCG (Göteborgs Ciklidgrupp) fick jag uppleva ett seminarium där en trevlig snubbe från Trollhättan limmade ihop ett kar på 5 minuter utan tändstickor eller nånting. Då gjorde han bara 60-litare, men påstod att det gick lika fort med alla storlekar. [:0]

              Exakt hur han gjorde kommer jag inte ihåg, men imponerande var det. Då behövde han heller inte låta nån ruta torka över natten etc, utan gjorde klart alla glas direkt alltså.

              Kanske vet någon nått mer om denna "krångelfria" metod. Jag har iofs en känsla av att det var svårare än det såg ut.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Magnus W
                Användare
                • april 2003
                • 101

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                Som medlem i GCG (Göteborgs Ciklidgrupp) fick jag uppleva ett seminarium där en trevlig snubbe från Trollhättan limmade ihop ett kar på 5 minuter utan tändstickor eller nånting. Då gjorde han bara 60-litare, men påstod att det gick lika fort med alla storlekar.
                Jag har limmat ganska många burkar med denna metod, (jag tror i alla fall att det är samma), och har man glaset tillskuret så limmar man 3 - 5 burkar i timmen. Upp til 250 liter i alla fall, sen blir rutorna stora och lite svåra att hantera ensam.
                citat:Kanske vet någon nått mer om denna "krångelfria" metod. Jag har iofs en känsla av att det var svårare än det såg ut.
                Det är lite svårare än det ser ut, men mycket enklare än man tror. Framför allt så är det -- enligt min erfarenhet -- mycket mindre risk att det är något läckage, eftersom fogarna limmas i ett svep. Inget efterkladdande med att fylla igen hål efter tändstickor.

                -- MW

                Kommentar

                • Byttorp
                  Användare
                  • november 2003
                  • 1585

                  #9
                  Humm... Magnus W. Det där med hål efter tändstickor är väl inte nödvändigt? Jag menar, i första läget så limmar man ett par fästpunkter som garanterar distansen mellan de olika glasskivorna och i limning två kör man sedan hela karet i princip. Om det är någon som limmat hela karet först och sedan försöker fylla igen små tändstickshål så skulle inte jag vilja vara den personens försäkringsbolag..hehe.....så det är en dum metod. Så alltså först limma stödpunkter, därefter limma hela karet dan efter. Blir toppen, tar dock en dag längre...men men ...det tiden tar jag gärna, det är skoj att bygga kar...
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 405

                    #10
                    Fördelen med tändstickor är att avstånden mellan glasskivorna blir lika breda.

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      citat: Som medlem i GCG (Göteborgs Ciklidgrupp) fick jag uppleva ett seminarium där en trevlig snubbe från Trollhättan limmade ihop ett kar på 5 minuter utan tändstickor eller nånting. Då gjorde han bara 60-litare, men påstod att det gick lika fort med alla storlekar. ]

                      Hej!

                      Jag limmar oxå med samma metod ända upp till 350liters, sen blir lite svårare att hantera som sagt, men använder ändå samma sätt att limma utan tändstickor, men karet blir ju inte färdigt på en dag eftersom man behöver en dag till att limma täckglaslister och eventuella mittstag, har limmat 720 med denna metod, dock så limmar jag bottenskivan "inuti" akvariet på större kar, annars så ställer jag alla glasskivor på bottenglaset upp till 8mm glas.

                      mvh

                      peter

                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...