Vilken pump typ bör man välja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #31
    Jo bottenfilter har fungerati alla år men nu kunnde jag inte ha det p.g.a av rådasanden.
    Jo det visste jag att det är fritt flöde och nu har ju ehiem så stor motor så det påverkas ju inte av att filtret bli skitigt.
    Det jag är mes orolig över är om det är tillräcligt med tanke på vad troffarna kräver

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #32
      BMW:
      Jag vet att du la ner bottenfiltret pga rådasanden. Men jag såg i den där andra tråden som du har igång om inredning att du eventuellt tänkte byta ut den, eller inte var riktigt nöjd med den. Då poppade det här med bottenfilter upp.
      (men angående den här rådasanden så är det nog inte fel på denna utan troligare är nog att du inte riktigt fått balans i karet. Även då med tanke på filtreringen. När du får rätsida på de här grejerna så kommer du överhuvudtaget inte behöva hålla på med någon rengöring av sanden)

      Angående det här med innerfiltrena så kan du säkerligen skapa tillräcklig cirkulation och mekanisk rening med dessa till ditt tropheuskar.
      Vill du optimera det ytterligare och ha lite större yta för "nedbrytningen" så kan ju det här med ytterfilter (med ngt bra filtermaterial), som "deathdealer" och andra tidigare skrev om, vara ett alternativ.
      Tex ett eheim 2250 som främst får stå för den biologiska filtreringen i kombination med ett rejält innerfilter på c:a2000 l/h som då främst får stå för cirkulation och den mekaniska reningen.

      Eller det där bottenfiltret(kanske med 2st pumpar på vardera c:a 1500L/H, (ta dessa förslag på pumpkapacitet med en nypa salt då jag inte har ngn koll alls på bottenfilter) och om det inte skulle klara av att också mekaniskt rena vattnet så i kombination med ett innerfilter typ eheim 2252.

      (Själv har jag inte någon erfarenhet (i modern tid) av bottenfilter, men tänker nog testa detta i mitt 222 liters kar där jag har en del tropheus som går på tillväxt. Jag har pumparna(2st Maxijet 1200, det låter mer än det är) och själva plattorna. Det enda som jag saknar är grus i lämplig storlek.)

      I mitt 400 liters kar med tropheus så använder jag två st ytterfilter ett 2260 samt ett 2250. Hade jag inte haft så "stora" estetiska krav på just det här karet så skulle jag för att optimera filtreringen bytt ut 2250 ytterfiltret mot ett innerfilter med en kapacitet på runt 1500 L/H.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #33
        Ja jag gilla bottenfiltert för det fungera bra om man inte har mycket sten.
        Ja nu tror jag att jag börja närma mig ett beslut och det ser ut så här
        2st 2252 med blå filtermatta och fungera inte det så kan jag kompletera med ytterfilter.
        Jag gilla också när man inte ser pumparna men det är svårt att undvika.
        Alternativ 2 att jag byter sand till grus och nyttja 2252orna som pumphuvuden till bottenfiltret.

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #34
          citat:2st 2252 med blå filtermatta och fungera inte det så kan jag kompletera med ytterfilter.
          Jag gilla också när man inte ser pumparna men det är svårt att undvika.
          ....nääh, det är lätt att undvika....
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          Arbetssätt...