Sajica + Multispinosa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andvin
    Användare
    • april 2004
    • 9

    Sajica + Multispinosa?

    Mors!
    Har precis introducerat några kontrahenter till mitt yngelvårdande sajica par (11 resp. 7 cm)...
    4 multispinosa ungfiskar (ca 5-7 cm) fick igår ta sin boning i samma kar som sajica paret... tanken är att ha ett par multispinosar kvar tillsammans med sajicorna
    Men... börjar undra om det överhuvudtaget kommer att bli några multispinosor kvar... trodde herr och fru sajica var ganska fredliga av sig men jag har ändrat uppfattning... Herr sajica är sjövild och brakar glatt in i vad som än finns bakom den multispinosa som befinner sig närmast... det riktigt tjongar i akvarieglaset.
    Kommer det att lugna ner sig eller bör jag hitta lämpliga fodervärdar åt multispinosorna innan de stressas ihjäl?
    Jag har gott om växter (vallisneria, svärdsplantor, hornsärv) och en rejäl rot som tillsammans med lite stenar ger möjliga "grottor" i mitt Juwel Rio 180 (100 cm långt)... jag vet att det är litet men jag skulle verkligen vilja ha två små ciklidfamiljer i det... men är beredd att ändra mig...
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Du "kan" inte introducera fisk till ett yngelvardande par. Sug upp ynglen eller ta bort multispinosorna omedelbart! Annu battre ar att ta ut sajicorna, lat multispinosorna kaka upp ynglen, och lagg sedan tillbaka sajicorna imorgon. Akvariet ar sa litet att du borde anstrangt dig lite for att fa det att funka (ta upp sajikorna, moblera om, i med multispinosa, i med sajica).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • andvin
      Användare
      • april 2004
      • 9

      #3
      Blev för sugen... slutade tänka...
      Dags att möblera om!
      Tack Ola!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jo, jag vet hur det funkar i verkligheten. Hur tror du att jag vet att det inte ar en bra ide att introducera fisk till yngelvardande par? Det ar latt for mig att sitta vid datorn och knappa in hur man bor gora.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • kungsholmen
          Användare
          • november 2004
          • 37

          #5
          En nyfiken fråga, hur går det nu?

          Jag har nämligen samma fiskar som går ihop utan problem. Ingen av dem har dock lekt ännu..Vilket förmodligen bidragit till harmonin..

          Kommentar

          • andvin
            Användare
            • april 2004
            • 9

            #6
            Jovars, mycket lugnare...
            Två av multispinosorna (de två andra är hanar...) har försökt leka ett par gånger men blir raskt avbrutna av familjen Sajica... främst pappa Sajica som är kung i baren... oups, karet.
            Barnen Sajica är ca 2-3 cm långa nu och är inte rädda för något, åtminstone har de glömt vad de blev rädda för efter 10 sekunder...

            Så just nu funderar jag på något bra sätt att bli av med två multispinosa hannar och ca 25 sajica glin, tyvärr verkar handlarna i Linköping vara rädda för fisk som inte kommer från en distributör typ Simontorp... :-(

            Kommentar

            • roysan
              Användare
              • september 2006
              • 59

              #7
              ha, trevligt.... har oxå sajica och vill ha multispinosa med men inser att mitt 240 liters är för litet, mina sajica är fullvuxen, just nu går dom med några apistogramma + malar.

              Kommentar

              Arbetssätt...