Bästa icke-levande fodret till rovfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Bästa icke-levande fodret till rovfiskar?

    I naturen så käkar ju utpräglade rovfiskar främst småfisk, men även insekter och kräftdjur, kanske t.o.m. fiskkadaver osv. Det bästa vore ju att kunna ge dem samma föda i akvarium, men det är ju inte alltid så lätt, det blir lätt dyrt om man köper allt eller omständigt om man ska odla allt.

    Om man då försöker ersätta den naturliga födan med något annat och bara ger dem småfisk någon gång då och då, vad bör man i så fall ge dem? Då jag hade mina jaguarciklider så fick de pellets som basföda och foderfisk ungefär en gång per månad, de växte bra och hade inom 2 år blivit närmare 30cm. Men de hade en märklig beige basfärg istället för den vita man kan se hos amerikanska jaguarciklider. Vi diskuterade mycket här på forumet om att det berodde på att de svenska exemplaren helt enkelt var av kass kvalitet, och det har jag väl trott rätt länge nu.

    Hur som helst, så småningom så sålde jag jaguarcikliderna och provade på lite andra arter, efter ett par månader så dök de upp på akvariebutiken igen, då betydligt mindre beige till färgen... Och några veckor gick, honan såldes men hanen gick kvar i butiken i ett stort kar med en redtailmal. Födan bestod av bl.a. småfisk och räkor, men inga pellets. Senaste gången jag såg hanen var för någon enstaka månad sedan, då var han ännu mindre beige...

    Så min fråga blir givetvis...
    Kan färgframhävande foder (Hikari-pellets, Tropcal-pellets) göra en fisk som är tänkt att vara vit mer gulaktig eftersom ingredienserna helt enkelt är onaturliga för dem? Vitt blir gult med färgframhävande foder?
    Och är det kanske bättre på alla sätt och vis att mata en fiskätande rovfisk med t.ex. räkor, fisk, krill, mygglarver än att ge dem pellets?

    Jag har alltid tänkt att pellets är den bästa basfödan för samtliga fiskar men det kanske inte är så... det kanske främst gäller allätarna, eller?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2004
    • 572

    #2
    Svår fråga,men mina utpräglade rovisar(crenicichla)(cichla) matas uteslutande med fisk/räkor en o annan mussla kan slinka ner också,detta pga de tar inte pellets.Detta med att jaguarer i sverige skulle va av sämre kvalitet tror jag inte på,du kan nog ha en poäng där med fodersort/färg.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Härligt med någon med egna erfarenheter. Tycker du att dina fiskar växer så snabbt som de bör med fisk/räkor/musslor som basföda?

      Jag har alltid tänkt mig att vitaminerna och allt det där pelletserna sägs innehålla är superviktiga. Men ju mer jag tänker på det desto mer galet känns det då det gäller rovfiskar som ju faktiskt lever av just fisk/kräftdjur osv i det vilda. De borde ju kunna ta vara på andra ämnen som man kanske inte tänker på. Eller måste fiskarna/kräftdjuren/insekterna osv vara levande för att näringen ska finnas kvar?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #4
        Fryst mat tappar väl en del i vitamininnehåll, men själva näringen (fett, protein etc) bör väl inte förändras nämnvärt. Färsk mat, oavsett om den är levande eller död, borde vara det bästa. Men det är kanske inte alltid så lätt att tillgå =) Död fryst mat borde iallafall vara mer passande än pellets, egentligen.

        Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Kul att jag får lite feedback på mina tankegångar.
          Men det där med att vitaminerna försvinner från frysfodret... Gäller det bara frysfoder som i mygglarver/krill osv? Eller gäller det även en dagsfärsk nedfryst abborre som plockas fram efter några veckor och skärs i bitar?
          Och hur skadligt är det för fiskarna om de får i sig för lite vitaminer?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Det har sagts att för mkt spirulina i räk-mixen till tropheus kan orsaka matta färger. Om det är så så borde det nog gälla andra typer av fisk också.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 572

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av FI

              Härligt med någon med egna erfarenheter. Tycker du att dina fiskar växer så snabbt som de bör med fisk/räkor/musslor som basföda?
              Ja,men en crenicihla som vart "ihjälslagen" tog just pellets,och växte snabbare,sen om det berodde på att matnings frekvenserna med pellets(annan fisk i karen också)var mer ofta,vet jag inte men troligtvis,hon hade "två leverantörer".Men om man jämför med det naturliga så är det troligtvis tillräckligt med fisk/räkor/musslor/insekter...Mina crenicichlor kan tex inte hålla sig om det finns en romkaka av någon annan art i karen,mycket väl medvetna om det,tråkar o tråkar tills det blir läge att komma åt några....funderar på om detta beteende finns i naturen också,mycket jobb för så lite kan man tycka...eller också fattas det dom något..i näringsväg alltså(?).

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                du kan ju köpa färska räkor. färsk strömming som du fin fördelar. en sak som jag tyckte var bra med räkor är att du kan även mata med den rommen som sitter på dem. det gillar de verkligen.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av hutti

                  Ja,men en crenicihla som vart "ihjälslagen" tog just pellets,och växte snabbare
                  Hmm... Då kommer vi osökt in på vad som är naturligt. Jag pratade med en butiksinnehavare som menade att akvariefisk rent generellt växer FÖR snabbt, så det kanske var så att din crenicichla som käkade pellets växte onormalt snabbt medan de som käkade animaliskt foder växte långsammare men i helt normal takt. Kanske alltså...

                  Intressant i alla fall, jag ska nog testa köra med animaliskt foder som bas och se vad som händer.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ang. Crenicichla.

                    Mina C. menezesi ater endast peletts och hanen borjar bli riktigt stor. Fargerna ar kanon. Snyggaste fisk jag haft.

                    Min hona gjorde det helt hopplost for Ae patricki att fa yngel. Hanen har aldrig gjort det. Hon smog sig pa dem och at upp alla inom ett dygn. Det har var helt klart ett naturligt beteende. Senast de lekte sa gjorde hon inte det. Jag tror att hon blivit for stor och vuxit ifran beteendet!

                    En likartad upplevelse har jag haft med 2 cm ungfisk av Neolamprologus leleupi. De ar helt klart specialicerade pa att ata yngel ("kryper" fram langs botten), nogot som forsvinner i 4 cm storlek.

                    Jag tror ocksa att fisk och rakor ar bast...
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Ola, kan just pelletsen vara boven i dramat att det naturliga beteendet försvinner?
                      Jag upplevde i alla fall att mina jaguarciklider blev sämre och mindre engagerade att jaga ju större de blev, ur just beteendesynpunkt så var de helt klart roligast under uppväxttiden 5-15cm. Då de var sina 25-30cm så stod de främst som påfåglar och tiggde mat vid framrutan, de sken alltid upp en del då jag slängde i småfisk men inte på samma sätt som då de var små då de spenderade hela dagar att smyga på de sajicaciklider de växte upp med.

                      För att poängtera pelletsens negativa effekter ytterligare i denna hypotes så kan det nämnas att det var just då de var runt 15cm som jag gick över helt och hållet till pellets... Alltså då jaktinstinkterna började svalna... och nu då jag tänker efter så var det också efter detta som de blev mer och mer beige...

                      Jaguarciklid + Hikaripellets = beige icke-rovgirig jaguarciklid ???

                      Eller också så var det deras tilltagande kroppshydda och brist på tillräckligt stora gömställen som gjorde att jaktinstinkterna svalnade. Det är ju svårt för en elefant att gömma sig bakom en lyktstolpe hehe

                      Men det där med vitaminerna då? Kan man anta att rovfiskar får i sig tillräckligt med vitaminer om de får fryst abborre, torsk, räkor osv?
                      Eller bör man slänga i en del levande fisk även för att förebygga vitaminbrist och inte bara att de naturliga beteendena bibehålls?
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Beteendet som jag skrev ang. min Crenicichlahona samt leleupi har garanterat inget med maten att gora. Det dar med jakt tror jag har mer med att fegheten forsvinner med storleken. Skriver mer senare. Ska ata lunch nu.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2004
                          • 572

                          #13
                          detta med insekter,provat syrsor nån gång till stora fisk?Och är det ett bra foder till fisk?

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #14
                            de kanske kan vara så att om du matar ofta så hinner egentligen fisken inte bli hungrig på ett sätt som de kanske blir i naturen. de är nog inte proppmätta varje dag. vi kanske skämmer bort dem för mycket. om du tex bara matade hälften så ofta o enbart med levande så kanske det blir mer fart. vet inte om fiskar kan lära sig. men många fiskar verkar lära sig att det är mat så fort man går fram till akvariet. när jag hade fisk lokale o matade mer foder automat så var det nästan tvärt om de var nästan lite rädda när man smög fram. de kanske förknippar oss med mat. vet inte om de kan bli "för" tama.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Jakt: klart de jagar mer om de far levande fisk men det galler nog aven sjunkande och sarskilt storre grejer

                              Farg: Beige till skilnad fran vad?

                              Storlek: Fiskar som inte ar radda eller har lart sig att de inte behover overmanna maten simmar bara fram och tar den. Spelar nog ingen roll vad man matar med. Fiskar som star och tigger lar ju inte "skina upp" nar man ger dem smafisk som de bara kan simma fram till och klippa. Varfor jaga nar man inte behover. Jag tycker inte att det later som att de tappar jaktinstinkt, snarare som att de har lite mer innanfor pannbenet an bara instinkt.

                              Vitaminbrist. Tror inte att det ar nagra problem med fryst fisk. Men du kan ju kopa farsk fisk och mata med ibland (och frysa in resten) + peletts + vitaminberikad rakmix.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...