Slut på vattenbyte 1-2ggr / vecka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Slut på vattenbyte 1-2ggr / vecka?

    Såg på Tetras sida en produkt som ska göra vattenbytet överflödigt.
    Man behöver bara byta 2ggr per år!
    Någon av er som testat detta? Vore intressant och få reda på hur pass bra detta är.
    nerladdningsbart dokument


    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag har använt detta, och använder...men jag kan inte säga att jag testat att låta bli vattenbyten. Däremot har jag gjort byten mindre och mer sällan än förut. Jag har inte märkt någon försämring hos fiskarna efter användandet av detta. Nu när jag bytt fiskar till Tanganyikaciklider så har jag bytt vatten varje vecka ändå. Jag har inte tillsatt detta alls pga att jag inte tror att det är tillämpningsbart till dessa biotoper. Däremot skulle jag kunna tänka mig att det är bra till akvarier med dvärgciklider, typ sydamerikansk biotop.

    På flaskans baksida står detta.

    "Stabiliserar pH- och KH-värdet på ett tillförlitligt sätt, avlägsnar fosfater och tillfogar vitaminer, spår och mineralämnen."
    "Användning: Se till att förebygga ev. syrebrist genom kontinuerlig och tillräcklig luftning (med syresten vid behov). Tillsätt 2,5ml EasyBalance per 10 liter akvarievatten 1 gång/vecka. Om medlet ges regelbundet och i övrigt bra förhållanden föreligger behöver endast 50-70% av akvarievattnet bytas en gång i halvåret."

    På framsidan står det:

    "Dosering 1 gång i veckan=6 månader biologiskt hälsosamt vatten."

    Om detta vore en sådan revolution inom akvaristiken som Tetra får det att låta som så borde nog fler pratat om det...och fler använda det.
    Visst kan det vara rätt...men märk väl att de har en förbehållning som säger "Om medlet ges regelbundet och i övrigt bra förhållanden föreligger"...med dessa ord föds min tveksamhet.

    Värt att prova...men med måtta kanske. Skippa inte vattenbyten som de skriver...det skulle iallafall vara mitt råd. Kanske kan man byta varannan vecka istället för varje vecka.
    Någon annan som provat???

    Vore kul att veta om NCS har någon som helst erfarenhet om detta eller om NCS har tester på andra produkter.



    Stefan, Skövde

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Hej,
      NCS är en rent ideell organisation och att bygga upp en apparatur för att man skall kunna genomföra korrekta tester skulle kosta åtminstone 10 ggr mer än vad vi får in i medlemsavgifter.

      Om preparatet som sådant kan jag inte uttala mig eftersom jag inte använt det, men jag är i alla fall mycket skeptisk.
      Visst kan man skapa sådana förutsättningar i ett akvarium att man kan dra ner på vattenbytena som mycket växter (speciellt snabbväxande) samt ett stort biologiskt filter. Detta kommer att bryta ner det mesta av fiskarnas avfallsprodukter som kväve (Tetras produkt tar tydligen inte heller bort detta enligt Stefans citat från deras bruksanvisning) och fosfor men jag anser ändå att även här med dessa gynsamma förutsättningar behövs vattenbyten.

      Preparatet är också tyskt och i Tyskland har de inte heller några problem med vattnets dåliga buffringsförmåga som vi så ofta har här i Sverige.
      Ciklidhälsningar
      Kjell Fohrman



      Kommentar

      Arbetssätt...