Tanganyika akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariaa
    Användare
    • maj 2002
    • 97

    Tanganyika akvarium!

    Hej!
    Jag har bestämt mig för att skaffa Tanganyikaciklider. Har tidigare bara haft de vanliga sällskapsfiskarna som t.ex. ungfödare, labyrintfiskar, scalare, olika tetror, palettciklider, thomasiciklider och massa malar. Men nu vill jag testa på något nytt. Så jag hade tänkt ha N. multifasciatus i mitt 63 liters akvarium (60x35x30 cm) och Prinsessor i mitt 200 liters akvarium (100x40x50 cm).
    I 63 liters akvariet så har jag rådasand 0,8-1,2 mm och ett innerfilter som pumpar 0-450 l/h. Men är lite osäker om det verkligen stämmer. Tycker att det i så fall borde bli som en mixer i akvariet om den gick på för fullt, men det blir det inte. Tänkte också kanske ha lite kalksten och kanske någon växt som växer på dem (t.ex. javaormbunke). Men går det att ha sten i ett akvarium där fiskarna gräver så mycket som dessa fiskar gör. Ska också ha ca 4 snäckskal/fisk. Har ett pH på ca 8 men hårdheten vet jag inte riktigt. Men det är inte jättemjukt i alla fall.
    I 200 liters akvariet har jag ett Eheim ytterfilter som pumpar ca 700 l/h, men är även där lite osäker på om det verkligen stämmer. Eftersom det är ganska dålig fart på vattnet. Men jag tänkte komplettera med ett innerfilter. Men ungefär hur mycket fart det ska vara på innerfiltret? Här har jag ett grus på ca 5 mm (utan kalk). Tänkte inreda det med kalkstenar som ska bilda grottor. Men hur staplar man kalksten på höjden utan att det är risk att det rasar?
    Jag tänker byta ca 1/3 vatten varje vecka och vid vattenbytena så tänker jag tillsätta ca 1/2 dl bikarbonat /100 liter nytt vatten. Är det lagom? Men jag tänkte även tillsätta salt (utan jod) men vet inte riktigt hur mycket man bör ha. Tänkte göra räkmix till dem men vet inte riktigt vilket recept jag bör använda. det finns ju så många olika varianter.
    Jag undrar också hur många fiskar jag bör ha av varje sort i mina akvarium. Skulle även vilja ha lite allmänna tips eftersom jag inte har haft Tanganyika förut.
    Mvh Maria

  • Buckshot Jones

    #2
    Lägg i stenen innan sanden. På så vis kan inte multisarna flytta stenarna.
    Multisar är väl inte min favoritfisk därför att dom gräver tills dom kommer till botten.
    Så har du inte andra fiskar i akvariet så kommer det att se ut som en stor krater.
    Inte heller Prinsessor tillhör favoritena eftersom dom förökar sig som kaniner och tar så småningom över hela akvariet.
    Men det är nog en bra nybörjarfisk eftersom det nog är den härdigaste Tanganyikacikliden.
    Jag skulle nog satsa på L. Ocellatus och J. Regani men det är ju ditt val. Ocellatus är en liten söt tuffing och Regani är en klipplevande ciklid som är ganska fredlig mot andra arter.
    Salt behöver du inte tillsätta men bikarbonaten kan nog vara lagom mängd.
    Du kan starta med kanske 6st av varje, det kommer snart att bli flera.
    Du måste inte ha 4 snäckskal/fisk (24st) men ska du efterlikna deras naturliga miljö så är det nog bra.
    Pumparna borde räcka.

    Kommentar

    • mariaa
      Användare
      • maj 2002
      • 97

      #3
      Hej!
      Tack för hjälpen. Jag har valt snäckskalslekarna eftersom jag vill ha lite variation i mina akvarium. Har 6 st akvarium mellan 40 och 540 liter och i alla dem är det nu sydamerika biotop med massa växter och snyggt och prydligt. Så därför vill jag ha en annan typ av fisk också. Prinsessorna har jag valt för att de verkar ha ett intressant beteende. Det med att ungfiskarna hjälper till att vakta yngel. Sen tycker jag också att de är otroligt snygga. Att de skulle ta över hela akvariet är inget problem eftersom jag inte hade tänkt ha några andra sorter i det akvariet. Så det får de gärna göra. Verkar heller inte finnas så många tanganyika ciklider som är hyfsat fredliga, lättskötta och som man kan ha i ett 200 liters akvarium. Av vad jag har hört så verkar det som om t.ex. jullar kan vara väldigt aggressiva.
      Har hört att man ska ha minst 4 snäckor till varje fisk för att det inte ska bli bråk. Men om inte det stämmer hur många snäckor bör jag då ha?
      Mvh Maria

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Hej Maria!
        Tycker du gjort ett bra val!
        I mitt akvarium, så har jag några kalkstenar och massor av snäckskal samt rådasand blandat med engelsk sjösand/sten (innehåller kalk).
        Jag varken tillsätter bikarbonat eller salt.
        Vatten byte 1/4 varannan eller var tredje vecka. Fiskarna mår bra och leker stup i kvarten.
        Mat får dom 2ggr per dag fryst mysis, rtemia, räkmix, räkor, räkrom och levande mygglarver som jag har i en vattentunna i trädgårn.
        pH 8,5 och hårdheten ganska hårt 15-20.
        Egentligen begriper jag inte varför man häller salt i vattnet.
        Har egentligen inte gillat multisar förr, men nu tycker jag dom är jättekul.Dom är riktigt tuffa oxå. Du kan nog ha multisar och prinsessor i samma burk.
        Lägg snäckskalen framme vi rutan i ett hörn och kalkstenarna vid bakgrunden. Lite vallisneria och nån crinumlök gör susen.
        Kalkstenarna kanske du kan limma ihop med silikon, så står dom still.


        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • mariaa
          Användare
          • maj 2002
          • 97

          #5
          Hej!
          Jag undrar om det är så att jag har en mycket ovanlig typ av engelsk sjösten, eller har jag helt fel. För min engelska sjösten innehåller inte kalk. Jag har testat!
          Men tack för all hjälp.
          Mvh Maria

          Kommentar

          Arbetssätt...