vilken sand till malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ditte
    Användare
    • augusti 2002
    • 39

    vilken sand till malawi?

    Hej.
    1/ Jag har för närvarande svart grus i mitt 300 liters. det ser mörkt och tråkigt ut så nu skulle jag vilja ha någon ljus sand istället:
    vilken sort och storlek är bäst till Malawiciklider?

    För att inte göra om samma misstag som sist jag storstädade då jag tömde ut allt vatten och gjorde allt kliniskt rent (MÅNGA fiskar dog när jag släppte i dem igen).
    2/ Kan jag tömma i den nya sanden efter att jag skyfflat upp det gamla gruset och ha vattnet är kvar? Tänkte bara lägga över fiskarna i en hink (med pump) medans jag gör i ordning, och sedan lägga i dem så fort vattnet klarnat lite.

    3/ Och kanske en lite dum fråga till sist...
    Jag har en Iodotropheus Sprengarae som tuggar nu, undrar lite hur detta fungerar när hon äter, var tar ynglen vägen då? När spottar hon ut dem (lekte i fredags), och kommer inte de andra innevånarna att käka upp dem då??


    Hälsningar
    Ditte


    Hälsningar
    Ditte



    http://w1.570.telia.com/~u57007739/
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    jadu

    1. själv har jag 4-5mm "mellan ljust" grus. 3-4mm "Medium mörkt" funkar också tycker jag.

    2. Om jag vore i din situation så skulle jag flytta över fiskarna hos någon kompis. Sedan tömma karet och byta sand. Sedan fylla på med nytt vatten och hälla i lite Nitrivec eller ett gäng platy och ha dom där i ett par veckor tills vattnet har "mognat". sen är det bara att plumsa i malawisarna igen.

    3. om de lekte i fredags och hon behåller ynglen så spotter hon inom sisådär 2-3veckor. om du inte vill riskera att eventuella yngel blir uppätna så flytta över honan till ett separat yngelkar.

    Lycka till!

    MVH: Glenn

    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Angående sand, se också denna tråd;


      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Daniel
        Användare
        • april 2002
        • 156

        #4
        Hej !

        Jag kör med en blandning av rådasand och fågelsand som är ljus till rödbrun i färgen (0,8-3mm). Blir väldigt snyggt tillsamman med ex: lavasten eller kolsten. Bilden på mitt akvarium med den nämda sanden finns på min hemsida under "akvarier" klicka på 300 Rio /Jewel


        MVH
        Daniel

        Kommentar

        • demasoni
          Användare
          • april 2002
          • 163

          #5
          Hej!
          Jag kör med vit faxekalk grus. JAg tycker det fuckar jätte bra p.g.a att det höjer pH värdet. Sen att det är vitt är ju en smak sak om man tycker om!
          MVH Filip

          tropheus chimba
          Fuelleborni Katale

          Kommentar

          • Martin Axelsson
            Användare
            • april 2002
            • 13

            #6
            Köp en vattentunna på ca 200 liter det kostar ca 200-300kr. Töm över vatten och fiskar i tunnan sedan är det bara att byta inredning och stoppa tillbaks vatten och fiskar igen. Mycket smidigt!

            Personligen tycker jag om finkornig rådasand. Tänk dock på att färgglada fiskar avtecknar sig bättre mot mörk inredning.

            Kommentar

            • ditte
              Användare
              • augusti 2002
              • 39

              #7
              hej igen..
              jag tycker att mitt mörka grus tar ljuset, och att fiskarna inte kommer till sin rätt.
              Kanske har jag dåliga lysrör.

              Hälsningar
              Ditte


              Hälsningar
              Ditte



              http://w1.570.telia.com/~u57007739/

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #8
                Vilket föredrar malawi mäst grus eller sand? grus = 4 mm uppåt sand = fågelsand? tycker personligen att fågelsanden är mycket snyggare, blir ett helt annat ljus i akvariumet då men det är ju en smaksak
                MVH
                Ola

                ola lindeberg
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Sand är att föredra för de arter som lever i biotoper med sandbotten. För arter som lever i klippbiotoper spelar bottenmaterialet mindre roll. Jag tycker att det ser mest naturligt ut med en blandning av sand och grus.


                  Mvh Michael Persson
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...