Hjälp med arbete!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    Hjälp med arbete!

    "Gälarna på en fisk fungerar som en hinna som vatten kan passera. Varför behöver en sötvatten levande fisk inte dricka vatten när en saltvatten levande fisk måste göra det?"

    Skulle vara otroligt tacksom om någon kunde svara på frågan. Hittar inte svaret på internet eller i mina böcker. Frågan kommer från en uppgift jag håller på med.

    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    #2
    Någon som vet var jag kan hitta svar??..
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      vet itne men kanske då salt är mer utorkande, o kanske fisken o vattnet strävar att nå samma salt punkt/halt vilket kanske innebär att de salta fiskarna måste dricka vatten för att inte ha för hög salt halt då de som är i sötvatten inte blir lika salta.. men det är bara spekulationer. hehe men vem vet det kanske ligger nåt idet. låter inte helt orimligt.


      ola som är lite sån biologtjosan kan säkert det helt korekta svaret o forumeringen.

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4
        det har att gora med salt i blodet. En fisk har cirkus 1.5% salthalt i blodet gentemot 3.5% i havet. Eftersom en osmos process uppstar sa maste fisken kunna oka salthalten pa nagot satt, annars skulle den torka ut! Det har skots genom fisken dricker vatten och tar tillvara pa saltet.

        sa mkt kan jag komma ihag fran minnet, nan med en bra bok framfor sig kan sakert komma pa en annu battre defination/forklaring

        Kommentar

        • Mård
          Användare
          • februari 2004
          • 285

          #5
          Ni är på rätt spår det vet jag....hoppas att Ola får nys på detta...men det ni sagt stämmer det vet ja TACK
          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

          Kommentar

          Arbetssätt...