zebra ciklider....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annahl
    Användare
    • februari 2004
    • 56

    zebra ciklider....

    Hej,

    är jävligt trött på att mina zebra ciklider ynglar av sig nått så frenetiskt..

    Just nu är akvariet överbefolkat, ca 60st zebraciklider och en just nykläckt kull. Saken är att jag tycker zebra ciklider är väldigt fina ciklider, men jag kan inte ha dem om det skall fortsätta som det gör...måste ta till handling...

    Undrar då om man kan ha kanske enbart tre hanar och inga honor?

    Är detta nått som funkar eller måste fiskar ha partners osv..?

    Mvh.

    Ann A.
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Visst går det bra att bara ha hanar i karet men du kommer nog tycka att det är tråkigt efter ett tag. De kommer nog att ägna största delen av sin tid med att vänta på mat.
    Jag hade nog satsat på att få i någon fisk som äter sebraciklidyngel för att på det sättet hålla antalet nere.

    Just "problemet" med att de är så lättlekta och att de förökar sig som råttor är väl en av orsakerna till att man lätt tröttnar på just sebraciklider.

    Hur stort är karet?
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • annahl
      Användare
      • februari 2004
      • 56

      #3
      Karet är 450l. går just nu massor av zebra ciklider och fyra guldsöms ciklider, några malar. två av guldsömscikliderna är hanar som är typ mobbade(kommer inte på vad man kallar dem).

      Ok, vad för fisk skulle du rekommendera? skall helst kunna gå med lite växter och inte gräva för mycket....kan tänka mig poffar men de är nog lite för stora osv....

      Kommentar

      • medgix
        Användare
        • september 2004
        • 242

        #4
        du kan sälja guldsömscikliderna till mig och skaffa discus eller scalare ?

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Om guldsömscikliderna får tid och chans att växa till sig så borde de kunna hålla ordning på sebracikliderna. De är inte så rovgiriga men borde i ett senare läge kunna ta ett revir i karet och på så sätt förhindra sebracikliderna att leka helt obehindrat.
          Möjligtvis så skulle också någon mal kunna plocka åt sig en del yngel, och då oftast på natten.
          Nu är jag ingen expert på malar så vilka alternativ som skulle fungera här kan jag inte svara på.
          Jag har själv en Synodontis Eupterus som gärna plockar åt sig "godbitar" i karet. Den blir inte heller alltför stor, min är ca 18 cm och verkar inte växa något mer.
          Skall du leta efter malar så skall det vara malar med skäggtömmar, inte sugproppar, i munnen.
          Tänk också då på att en del av dessa malar blir väldigt stora och är mycket rovgiriga, det vore ju synd om du fick tag på någon art som sedan visar sig bli en meter lång och äter upp allt som är mindre än den själva.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            chokladmal. det är en pansarvagn i fiskhamn och den älskar att äta yngel. så är problemet löst
            fish r friend

            Kommentar

            • annahl
              Användare
              • februari 2004
              • 56

              #7
              Ok, tack för svaren.

              Blir nog en mal, kanske choklad malen :-)


              Kommentar

              Arbetssätt...