Akvarium o musik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • juli 2002
    • 106

    Akvarium o musik

    Jag planerar att sätta upp ett akvarium i samma rum som jag har ett trumset och en el-bas (med förstärkare). Trummorna är dämpade, jag har stoppat in kuddar i dem.
    Tror ni det kommer bli problem?
    man borde kunna dämpa vibrationerna genom att ställa förstärkaren på frigolit (och genom andra sånna lösningar).


  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Hehe, undra om det går att hitta en sämre kombination? =)

    Själv har jag ett akvarium i tv- och stereorummet, och fiskarna blir hyperstressade så fort man höjer musiken en aning.



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • Agnes
      Användare
      • juli 2002
      • 106

      #3
      har börgat överväga att kanske plasera det i ett annat rum...


      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Fiskar brukar vänja sig vid ljud. Höga toner hör de flesta fiskar inte alls (undantag karpfiskar, malar m fl). trummor och bas avger däremot ljud som de hör. De mesta av ljudet kommer att försvinna mellan luft och vatten och normalt sett så låter luftpump och innefilter mycket mer än vad en extern ljudkälla kan åstadkomma. Bas och trummor är i och för sig möjligen i det extremaste laget och åstadkommer inte bara ljud utan även vibrationer. Du lär ju märka rätt kvivkt om det inte funkar. Mina fiskar verkar inte höra musik även om jag spelar väldigt högt.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          #5
          "åstadkommer inte bara ljud utan även vibrationer"

          Verkligen? Både ljud och vibrationer alltså?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:Verkligen? Både ljud och vibrationer alltså?
            Jag förstår inte riktigt... Ljud är longitudinella tryckvågor (inom ett visst våglängdsintervall) men det finns andra typer av vibrationer som inte är ljud. Om du har disko och folk hoppar på golvet så att akvariet skakar så är det inte ljudet som skrämmer fiskarna utan vibrationerna i golvet som fortplantar sig upp i akvariet. Fiskar hör ljud av låg frekvens och hög intensitet. Sedan kan de uppfatta vibrationer och små skillnader i vattenflödet mha. sidolinjesystemet.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #7
              OK. Jag anade inte att bas & trummor ger upphov till icke-aurala vibrationer i sådan omfattning att det påverkade fiskarna.
              My bad.

              Kommentar

              • Agnes
                Användare
                • juli 2002
                • 106

                #8
                Så ni tycker jag kan testa?

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  1. Jag hade visst slängt in ett "inte" i mitt svar som jag nu tagit bort. Det ska vara "trummor och bas avger däremot ljud som de hör". 2. Jag tror inte att ljudet är det eventuellt stora problemet utan vibrationerna som ljudet kommer att åstakomma. Är det t ex en betongmobel på ett betonggolv så blir nog problemen mindre än med ett trägolv. Hur stora dessa blir är svårt att säga. Ställ en hink på golvet/bänken och kolla. Blir det mycket vågor i hinken så skulle åtminstone inte jag ha akvarium där. Sedan beror det på vilka fiskar du har också. En del fiskar blir ju bara nyfikna av ljud och folk, medan andra blir helt panikslagna. Du lär ju märka rätt fort om det inte funkar.

                  Mvh.

                  Ola
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • petrol
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 167

                    #10
                    Min ena Högtalare står fem cm från mitt diskuskar..
                    Inga problem i mitt fall, men det är säkrast att testa i liten skala först.

                    Mvh Petter

                    Mvh
                    Petter
                    Nu med ett 3 meters revakvarium

                    Kommentar

                    • Frasse
                      Användare
                      • april 2002
                      • 36

                      #11
                      Tjena jag sysslar en hel del med högtalare mm då jag har en firma som tillverkar högtalare och kan meddela att det är de lägre oktaverna som ställer till problem. Och jag spelar själv elbas, och det är just bas ljuden som är besvärliga. Bassen fortplantar sig överallt och kan skapa vibrationer i golv väggar möbler mm. Basjud är alltså det svåraste ljudet att dämpa bort. Bäst är att använda sk spikes på sina högtalare då får man så liten kontakt som möjligt med golvet. Nu är det ju inte bara själva lådan som vibrerar utan själva ljudvågen kan sätta saker i rörelse också. Tex en 20 HZ signal känner du oftast mer än du hör. Och rummet i sig har en resonas frekvens som är beroende av storleken. och förstärker basljudet. Längden på ljudvågorna i detta register ligger på >20 m så det kan bli en massa stående vågor och reflektioner samt diverse andra fenomen som bidrar till underliga ljud i rummet.

                      MVH
                      MVH. Tony...

                      Kommentar

                      • Martin Axelsson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 13

                        #12
                        Jag måste tyvärr invända kraftigt mot delar av Frasses inlägg.
                        Att det fortfarande finns folk som förespråkar spikes är tragiskt, att många av dem dessutom är branschfolk gör saken ännu värre. För Frasse och övriga med ljudintresse rekomenderas införskaffandet av MOLT (Musik och Ljudteknik, Ljudtekniska sällskapets medlemstidning) hösten 1989 där Ingvar Öhman krossar spikfotsmyten. Jag tänkte här bara lämna en kortare förklaring till varför spikfötter (som så mycket annat i HIFI-branschen) är att betrakta som slöseri på pengar.
                        Spikfötter minskar högtalarens koppling till underlaget vid mycket låga frekvenser. Om jag inte mins helt fel, upp till ca 5Hz. Frekvenser därunder är ytterst ovanliga i musik, att hitta en högtalare eller sub-bas som klarar av att återge dessa frekvenser med några högre amplituder är knappast troligt. Vid musiklysning motsvarar alltså spikes att högtalaren står direkt på gollvet. För att minska kopplingen till underlaget bör högtalaren stå på något som är så mjukt som möjligt utan att kollapsa för högtalarens tyngd. Ett mycket gott resultat kan fås om högtalaren placeras på en bit tjock heltäckningsmatta.
                        Tvivlaren kan utföra ett experiment (med akvarieanknytning) som jag tagit ur ovan nämda artikel. Tag en akvarieluftpump. Fäst fyra häftstift (spikes) på pumpens ovansida, ett i varje hörn. Stoppa i kontakten och placera pumpen på akvariet så att den står på sina gummifötter (mjuka fötter), om pumpen saknar gummifötter kan en tunn handduk placeras mellan pump och akvarium. Lyssna noggrant och vänd sedan pumpen så att den står på häftstiften. Är man fortfarande inte övertygad får man införskaffa tidningen.

                        Så till orginalfrågan. Jag har själv inte haft några problem med musik och akvarier i samma rum. Faktum är att mina diskusar gjorde ett av sina få lekförsök akompanjerade av hårdrock på mycket hög volym. Däremot brukar de bli mycket skrämda av smällande dörrar vilket ju påminner lite gran om hur trummor låter.
                        Om du prövar så får du inte glömma att delge oss dina erfarenheter.



                        Kommentar

                        • odilou
                          Användare
                          • april 2002
                          • 308

                          #13
                          Hur är det att ställa högtalare på tjock frigolit?

                          Kommentar

                          • Frasse
                            Användare
                            • april 2002
                            • 36

                            #14
                            Jag ber om ursäkt om jag lät som en förespråkare för spikes, det är jag inte. Jag anväder dem mest för att de oftast går att justera i höjd och därmed får högtalaren att stå stabilt på ojämna golv. I mitt lyssnings rum är det heltäcknings matta på golvet samt att bakre väggen är dämpad med skummplast matreiall och tyg över detta för att få bort det tråkiga "källar ljudet". En annan sak som jag tycker är tragisk är dessa vikt anpassade gummi fötter med rymdteknologi som kostar många pengar. Och oftast så kostar det nog mer än det smakar. Påpekas bör också att jag har död dämpat flera rum för mätningsändamål. Jag är också en hängiven läsare av MOLT. Morfar som är grundare och ägare av firman som startades 1980 och han har sysslat med ljud och musik i säkert 15 år innan det och har träffat och disskuterat med de flesta guru förklarade inom hifi kretsen de senaste 40 åren.

                            För att återknyta till ämnet så har jag enbart goda erfarenheter av att ha akvarium och hifi anlägningen i samma rum. Jag kanske inte skulle ha ett i mitt lyssningrum men hemma i vardags rummet så funkar det fint.

                            MVH. Tony...
                            MVH. Tony...

                            Kommentar

                            • Frasse
                              Användare
                              • april 2002
                              • 36

                              #15
                              Jag skulle nog omformulera mig lite i det första inlägget. Ett sätt att få bort vibrationer är att använda spikes. Sedan om det funkar eller inte set får väll var och en avgöra det finns väll säkert lika många för som emot i denna fråga och det är ju inte den första disskusionen om det heller.

                              MVH. Tony...
                              MVH. Tony...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...