Frysbox

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orppo
    Användare
    • september 2004
    • 518

    Frysbox

    hej,akvarister&hemmabyggare.

    Jag har fått en Ide av en kompis.
    Vi har spånat lite på att bygga ett kallvattensakvarium av en
    toppmatad frysbox.
    Man skär ut en rektangel och limmar dit en ruta.
    Sen startar man frysen,på låg köld.
    Frågan är ju om det kommer att funka?
    Iden är en stor box på c:a 6-700L.
    Nån som kan dela med sin kunskap?
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Roligt projekt!

    Låter som att det snarare är ett kylskåp ni behöver - skulle inte tro att ni kan ställa termostaten i en frysbox på plugrader.

    Det kan nog bli problem att tåla vikten av vattnet, om ni nu inte sätter ett separat kar inuti, med betydligt mindre volym.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Orppo
      Användare
      • september 2004
      • 518

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

      Roligt projekt!

      Låter som att det snarare är ett kylskåp ni behöver - skulle inte tro att ni kan ställa termostaten i en frysbox på plugrader.

      Det kan nog bli problem att tåla vikten av vattnet, om ni nu inte sätter ett separat kar inuti, med betydligt mindre volym.


      OK.
      Jag tror att det blir problem att hitta ett toppmatat kylskåp av kaliber, så iden var därför en frysbox, då de propertionerligt lämpar sig bättre för marint ändamål.
      Håller det för trycket? Jag vet inte.
      Funkar köldsystemet? (Med vatten i) Jag vet inte.

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Går inte köldslingorna med köldmediumet i sidorna så att man kapa av dom?

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • november 2004
          • 22

          #5
          Ska du aldrig kolla på fiskarna ur ett horisontellt perspektiv? Flytta den här tråden till "odlarna"!

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            En frys är inte byggd för att gå kontinuerligt. Jag gissar att du kör slut på en ny frysbox inom ett år, om den överhuvudtaget håller för vattnentrycket vill säga.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • thomas1wallen
              Användare
              • oktober 2004
              • 121

              #7
              Det FINNS kylaggregat avsedda för akvarier, men det är en DYR historia. Vilka fiskar tänkte du dig? Är det verkligen värt besväret....????

              Kommentar

              • jowa
                Användare
                • februari 2004
                • 194

                #8
                Har du kvar dörren till frysboxen så behöver ju inte kylaggregatet gå så mycket oftare än det gör under normal användning. Fast det kan ju bli lite trist med en stängd dörr hela tiden

                Kul idé ändå, men det kräver nog lite modifikationer av skåpstommen för att få den att håla för tyngden.
                http://hem.bredband.net/aquascene

                Kommentar

                • Orppo
                  Användare
                  • september 2004
                  • 518

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av thomas1wallen

                  Det FINNS kylaggregat avsedda för akvarier, men det är en DYR historia. Vilka fiskar tänkte du dig? Är det verkligen värt besväret....????

                  Jo,jag vet,det är dyra grejjor.
                  En stabil liggande frys vore bra,med topplucka.
                  Grejen är att det är ju kul att bygga,Besvärligt???,Kanske,tänkte testa i allafall.
                  Jag funtar på svensk insjöfisk.ett stim småaborrar kanske,eller löja.

                  Kommentar

                  • Orppo
                    Användare
                    • september 2004
                    • 518

                    #10
                    allt flyter i ordets rätta bemärkelse.
                    Boxen är inhandlad!
                    Jag fick tag på en gammal glassfrys,typ GB glass.
                    Tanken rymmer c:a 700 pannor.
                    Den läcker lite runt termometern,,men wtf,det går ju att rodda .
                    Frysfunktionen är osäker,men funkar den inte får det väl bli ett "sydamerika" då.
                    Jag menar,det är ju inte helt fel med ett gäng feta sydamerikaner.

                    / Johan

                    Kommentar

                    • skorpio
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 244

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Orppo

                      allt flyter i ordets rätta bemärkelse.
                      Boxen är inhandlad!
                      Jag fick tag på en gammal glassfrys,typ GB glass.
                      Tanken rymmer c:a 700 pannor.
                      Den läcker lite runt termometern,,men wtf,det går ju att rodda .
                      Frysfunktionen är osäker,men funkar den inte får det väl bli ett "sydamerika" då.
                      Jag menar,det är ju inte helt fel med ett gäng feta sydamerikaner.

                      / Johan

                      Låter fränt...inget jag själv skulle ge mig på....men som du skrev wtf.....fortsätt rapportera om det udda projektet....funkar det är det ju kanon...om inte..en erfarenhet rikare ..en axelryckning och ett wtf igen....sen går livet vidare.....So...GO FORE I'T[8D]...Moss

                      Kommentar

                      Arbetssätt...