Alla på en gång, eller i vilken ordning???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanc

    #16
    Det vore intressant med flera iaktagelser ang leptosomas stresskänslighet och hoppvillighet... framförallt om olika sorter är mera hispiga än andra...

    Kommentar

    • Gwendly
      Användare
      • december 2003
      • 374

      #17
      Jag har 'Ikola' , en icke jumbo variant

      Kommentar

      • Nanc

        #18
        Hmmm.... vad är en jumbovariant???

        Kommentar

        • Tommy K
          Användare
          • maj 2002
          • 309

          #19
          Jumbon är större... Från Akvarieguidens fiskarkiv:
          "Akvariet måste vara väl täckt, då hanen under den temperamentsfulla leken ofta hoppar upp ur vattnet".
          Tja hoppar gör den ju tydligen, men kanske av andra orsaker än mina fiskars (som bara var rädda)

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • december 2003
            • 374

            #20
            inte bara storre, de ar mkt elakare ocksa. vanliga cyps ar lugna och snalla, medans jumbos ar mordare typ :/

            Kommentar

            • Nanc

              #21
              Oki... blir ingen jumbo här i alla fall då... Dessa fiskar är ju helt nya för mig... några tips om vad jag ska köpa. Jag är hänvisad till att beställa fiskarna genom djuraffären, så det måste väl vara någon rätt vanlig sort...

              Kommentar

              • jonre723
                Användare
                • oktober 2004
                • 439

                #22
                Cyprichromis leptosoma 'Malasa' är den som verkar vara mest vanligt förekommande. Om du hittar 'Utinta Fluorescent' så ta den istället, den är ännu snyggare. Det är en ren stimfisk och ska hållas därefter. Minst 20, men gärna betydligt fler (och helst två honor per hane).

                Någon Xenotilapia skulle jag definitivt stoppa i. Det är fiskar som är värda att kolla upp!

                Akvariet (och alla fiskarna) är på tok för litet (för små) för att ha frontosor i (med)!!!
                Och så är det.
                /J

                Kommentar

                • Tommy K
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 309

                  #23
                  Xenotilapia är om möjligt ännu mer hoppbenägna och nervösa. Annars är det fina intressanta firrar.

                  Kommentar

                  • Nanc

                    #24
                    Sådärja... nu är akvariet någorlunda färdigt... väntar bara på 20 kg vardera av kolsten och kalksten från pwss... Kollade med min lokale handlare och det han kunde få fram i form av leptosoma var Blue flash och Utinta Fluorescent från Simontorp... Någon som har argument för eller emot dessa???
                    Jag ska genast försöka finna bilder på dessa två för att jämföra dem utseendemässigt också.

                    Ca 200 kronor styck för fiskarna, är det fruktansvärt dyrt eller???

                    Funderar på att starta med två hannar och fyra honor, blir det för få i startgruppen? Räknar med att göra som Topfrog sa och låta dem föröka sig till en 20-30 stycken innan jag sätter i några större rovfiskar.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #25
                      Det är blueflash jag har som inte hoppar. Inga garantier men väl ett tips. Utseéndemässigt så tror jag inte att du kommer att se så jättestor skillnad på dom, har för mig att individer inom de båda sorterna kan vara ruskigt lika. Jag gav 90 kr st för mina så 200 tycker jag är lite väl saftigt, men det beror förståss var man bor.

                      2+4 bör räcka bra till att börja med, jag började med 1+6, men då var det kraftigt svårt att introducera nya hannar.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Gwendly
                        Användare
                        • december 2003
                        • 374

                        #26
                        med cyp's tycker jag att det funkar valdigt bra att ha 50/50 uppdelning mellan honor och hanar. Hanarna visar battre farger och de ar inte for harda mot varandra.

                        Kommentar

                        • Nanc

                          #27
                          Anledningen till att jag valde 2+4 var inte bara för revirens skull, utan även för att jag vill få till rejält med yngel i början... för att odla ett eget litet stim innan jag introducerar rovfiskarna.

                          Jag har läst en del artiklar runt leptosoma nu, något jag reflekterade över var rekommendationerna om 60 cm högt kar! Mitt kar är 45 cm högt, blir det problem för honorna då???

                          Har också kollat lite bilder och jag kör helt klart på Blue flash, eftersom de som sagt inte skiljer sig så mycket i utseende... och dessutom verkar det som om chanserna att få fiskar som inte hoppar vara störst med dem...

                          Vad gäller priset på fiskarna så brukar det vara prutbart, så jag hoppas jag får ner dem lite... tyckte också att det var saftigt, trots att det är Östersundspris!

                          Kommentar

                          • Gwendly
                            Användare
                            • december 2003
                            • 374

                            #28
                            jag kopte mina 'ikola'(f2) for CDN$10/st av en odlare, de har var da en ny 'het' version. Formodligen skulle de kosta ungefar 2-3ggr det i en butik. Fiskarna var da cirkus 2cm stora (de vaxer fort for att vara tang fiskar). Sa jag tycker att runt 100 kr/st ar ett bra pris for cypsena, om de inte ar wc dvs, da kan jag tanka mig att de springer ivag mot 200kr/st

                            Kommentar

                            • Nanc

                              #29
                              Jo, Gwendly, det skulle mycket väl kunna vara så att de är vildfångade... Handlaren skulle skaffa lite mera info om dem och ringa mig, får väl höra med honom då...

                              Kommentar

                              • äventyraren
                                Användare
                                • november 2003
                                • 17

                                #30
                                Om ni går in på www.stockholmsciklidklubb.com så ser ni att jag i mitt akvarium har:

                                - Cyprochromis Leptosoma Malasa 8 st (startade med 10 st)
                                - Eretmodus Cyanostictus 4 st samt (startade med 5 st)
                                - Lamprologus Multifasciatus (startade med 15 fullvuxna individer), här har jag idag massor med yngel (minst 50 st skulle jag gissa)
                                - Julidochromis Regani Kipili 1 st (startade med 5 st)

                                I karet har jag haft Prinsessan av Burundi, dessa har jag dock plockat bort. Prinsessorna är alldeles för tuffa för ovanstående individer. De ger sig inte och verkar inte fatta/respektera de andra fiskarnas revir.

                                Det som är tråkigt är att jullarna inte klarat sig. Så nu vet jag inte om jag skall skaffa fler eller plocka ur singelindividen.

                                Jag skulle aldrig skaffa Compressiceps eller Frontosor och stoppa i mitt akvarium tillsammans med dom fiskar jag har nu.

                                I ovanstående blandning av fisk är det inga fiskar som äter upp varandra. Multisarna kan med lätthet försvara sina yngel och jag har fått yngel av leptosomerna varav åtminstone 1 är över 1 cm idag.

                                Hästnosarna har lekt och honan har lämnat över rommen till hanen.
                                Här har jag dock ej sett några yngel.

                                Jag har svårt att se vad det är för mening med att vissa mindre fiskar skall vara mat till större fiskar. Hur kul är det att se vettskrämda fiskar som bara väntar på att bli uppätna..... i ett akvarium.

                                Det är min personliga åsikt om fiskblandning

                                Jonas
                                Jonas Persson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...