malar till aggressiva CA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    malar till aggressiva CA?

    Vad har ni för malar hos er CA? Jag har ganska mycket alger i mitt 660l kar, har en stor Gibbi och en Chokladmal, sen tror jag en ancistrus lever nånstans men den har väldigt inskränkt rörelsefrihet så den gör nog inte nån större nytta...
    Gibbin ser ganska sliten ut emellanåt (t.ex. när både Doviina och Labiatumen leker) så jag tror det är lite trångt för att ha en sån till, dessutom är jag tveksam till om de verkligen äter så mycket alger. Men vad har ni för att hålla algerna borta?
    Mina btn-moduler blir fort brundaskiga, inte så kul....
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    #2
    Gomorgon!

    I mitt 375 med flowerhron 13,5cm och salvini 7cm, så har jag en gippiceps på ca 15cm. Den är fenbiten som f-n och blir jagad för de mesta Fiskarna bögar hela tiden, så gibbin får aldrig nån lugn å ro.
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Jag håller chokladmal,prickig knorrmal, panaque, L-177 och en L-14 med en ytterst agressiv citrinellum (+25 cm). Men jag har en väldigt många gömställen i karet. De skall helst inte visa sig framme dagtid...

      I det andra karet tillsammans med en något mindre agressiv Trimaculatum (25 cm) har jag två 30+ cm plectomusar, fem långsträckta pansarmalar (17 cm) och en Kibonde-mal (30 cm).
      Trimacen hatar de stora malarna, men de bråkar mest med varandra så de bryr sig inte så mycket. Har även där stora rötter där de kan få vara i fred.
      Anders L

      Kommentar

      • Moga_
        Användare
        • september 2003
        • 98

        #4
        Har maller i alle mine ciklide karr. I det ene har jeg en L114 på 25 sammen med friedrichsthalii paret og et Vieja guttulatus par. Det funker knallbra! Mallen har en stor rothule på midten av karret som den ligger i. Det er den som bestemmer der! Sammen med sølvsømmene har jeg L114,27,75,172,24,peckoltia sp., adonis +++ Det funker også bra. Maller sammen med ciklider fungerer så lenge mallene er av samme styrke som ciklidene og har masse skjlesteder de kan søke tilflukt i.
        Bare pass på sånn at mallene ikke har hulene sine ved ciklidenes. Det kan oppstå store slagsmål da. Enkelte maller kan være utrolig tøffe av seg og faktisk greie å drepe store ciklider hvis det blir kamp!
        Det enkleste er å innrede akvariet med flere parti med huler der du tilpasser de ulike for maller og ciklider. Slik vil de unngå å møtes så veldig mye i løpet av en dag.
        Dette er mine erfaringer

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          jag kan inte hålla några malar med min Trimac så algerna skrubbas bort vid varje vattenbyte.
          fish r friend

          Kommentar

          Arbetssätt...