Epoxi i akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristoffer

    Epoxi i akvarie

    Hej!
    Jag tänkte limma fast några lavastenar på en plexiglasskiva men har hört att silikon fäster dåligt på plastmaterial. Därför tänkte jag använda epoxi istället. Vad tror ni om det? Släpper epoxin några farliga ämnen till vattnet?
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    #2
    Testa med silikon först. Epoxi låter inte som något jag hade velat stoppa i mitt kar. Du kan ju alltid skicka iväg ett mail till de som distribuerar Epoxi och fråga. Jag gjorde detta när jag letade efter en matt lack (vilken inte rekomenderades i akvarium).
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • lysröret
      Användare
      • oktober 2004
      • 61

      #3
      epoxylim går inta använda för det innehhåller amider och på förpackningen så är det en bild på en död fisk och ett dött träd, vilket betyder miljöfarligt.

      Kommentar

      • Tommy K
        Användare
        • maj 2002
        • 309

        #4
        Silicon fastnar tillräckligt för att man ska tro att det håller... sen, när man känner sig säker, lossnar det.

        Jag har däremot haft positiva erfarenheter av vanligt smältlim på plexi.

        (Råkade själv ut för det klassiska problemet: ska man limma fast plexi mot glas så fastnar siliconet på glaset men inte på plexin. Provar man lim (ex smältlim) så fastnar det på plexin men inte på glaset. Jag vet faktiskt inte om det finns någon bra lösning på detta).

        Men nu var det ju lavasten det gällde, där fastnar väl det mesta i porerna...

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Hur fastnar silikon på smältlim då?

          Den var låg men jag kunde inte låta bli...

          / Peace
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Tommy K
            Användare
            • maj 2002
            • 309

            #6
            Försökte bara ge ett utförligt svar hehe...
            Om du smetar in silicon på överläppen, Roccster, och smältlim på underläppen och sedan pressar ihop läpparna så kanske du får svaret. Om inte annat blir det behagligt tyst under tiden...

            Kommentar

            Arbetssätt...