Problem med tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guzrob
    Användare
    • oktober 2004
    • 389

    Problem med tofsalger

    Hej!
    Jag har ett stort problem med toffsalger i mitt 600l akvarie med Malawi.
    Jag har en gibickeps och ca 5 anscistrus i varijerande storlek.
    Jag får skrapa bort tofsalger varje vecka på alla rutor, jag byter vatten en gång i veckan.

    Nån som har nått tips?

    Tack på förhand!
    :D:D:D:D
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    #2
    behåll dom !
    Jag tycker att toffsalger pryder akvarium ganska bra... bara att hålla dom i trim så dom inte fyller upp hela karet...

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • oktober 2004
      • 244

      #3
      Toffsalgerns vara eller icke vara en smaksak som så mycket annat.
      Så mycket kan jag ju säga dig att inga av de malar du besitter kommer att hjälpa dig med de alger du besväras av...tror inte det finns någon mal (med reservation för att ha fel) som gillar just tofsalger så där vidare....Moss

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        När du skrapar tofsalger så underhåller du deras leverne egentligen. Dom sprider sig via sporer som frigörs och sprider sig till nya gynsamma platser - eller samma fina plats att börja om på. Det finns en massa extremistmetoder att få bort dom på som verkar mer jobbiga än att låta dom vara (kommer inte ihåg just nu - sök i forumet).

        Du kan pröva med att försöka öka på ljusmängden. Ljusstarkare rör, bättre ljusspektrum, ett rör till (kanske annan ramp behövs då). Mer ljus gynnar mer snabbväxande alger och kan konkurrera ut tillväxten av penselalger. Det brukar funka bra på ytor som inte fått någon etablerard tillväxt (en renskarapad ruta som exponeras för mer ljus kommer få grönalger i första hand, istället för penselalger - som är lättare att hålla undan). Att inte behöva skrapa rutor rena från alger regelbundet (ofta) är en utopi (för de flesta vill jag tro). I mitt kar sätter sig penselagerna överallt, utom på rutorna (förutom på de mörkare undanskymda delarna på sidorna, där de smyger sig fram). Ja, sanden är fri också, men det är fiskarnas förtjänst. Framrutan måste dock skrapas ren från grönalger varje vecka - så lätt kommer man inte undan

        Själv ser jag dessa alger som ett dekorativt inslag. Dock inte på rutorna kanske, men på inredningen är de väkomna. Dessutom brukar mina malawisar ofta beta efter ätbart i tofsalmattan. Så jag ser det lite som mitt malawikars variant på aufwuch. De äter inte dessa alger alltså, utan söker efter ätbart i dom. Ancistrus käkar inte dessa alger. Vill du se ett tofsalgkar, så kan du titta in på min hemsida

        Kommentar

        • Guzrob
          Användare
          • oktober 2004
          • 389

          #5
          Är det någon som vet om det finns nån mal som gillar tofsalgerna?
          :D:D:D:D

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Finns vad jag vet inga malar som äter tofsalger. Unga individer (inte alla) av siamensis kan ibland beta av fräscha och små tofsalger, men inte om de är gamla och välväxta.

            Kommentar

            • skorpio
              Användare
              • oktober 2004
              • 244

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

              Finns vad jag vet inga malar som äter tofsalger. Unga individer (inte alla) av siamensis kan ibland beta av fräscha och små tofsalger, men inte om de är gamla och välväxta.

              Säker på att dom verkligen äter av algern??? Ja så dom inte typ letar och hittar foder rester o.dyl....För mig veterligen så vet jag ingen art som är tokig i tofsar...jo finns väl en sorts räka (glömt namn) som ska gilla dom skarpt.Tycker nog inte dom stör så mycket i ett malawikar..värre att få dom i ett växtakvarie...rena döden där...kväver ALLT...............Moss

              Kommentar

              • Camenius
                NCS Medlem
                • oktober 2004
                • 233

                #8
                En art som omtalats som "tofsalg-ätare" är T Joka, en underskattad (mycket "snäll") afrikansk ciklid.

                Jag har ett par i vardera två akvarier. Inget av paren äter dock spceciellt mycket alger, eller växter för den delen (vilket jag också läst att den ska göra).

                Allt är väl beroende på vad man matar dem med. Jag har gett dem relativt mycket grönflingor eftersom jag inte vill bli av med växterna.

                Har dock läst andras erfarenheter och där har några skrivit att Joka ätit mycket växter, vissa har också angett att Joka ätit alger, bl a tofsalger. (Mer om Joka i senaste numret av CB)
                Legitimerad Nortonist.
                "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                Kommentar

                • Guzrob
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 389

                  #9
                  Tack för allas tips!
                  Nu skall jag börja experementera lite.
                  Nån som vet var man kan köpa Joka-cikliden i södra Sverige?
                  :D:D:D:D

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av skorpio

                    citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

                    Finns vad jag vet inga malar som äter tofsalger. Unga individer (inte alla) av siamensis kan ibland beta av fräscha och små tofsalger, men inte om de är gamla och välväxta.

                    Säker på att dom verkligen äter av algern??? Ja så dom inte typ letar och hittar foder rester o.dyl....För mig veterligen så vet jag ingen art som är tokig i tofsar...jo finns väl en sorts räka (glömt namn) som ska gilla dom skarpt.Tycker nog inte dom stör så mycket i ett malawikar..värre att få dom i ett växtakvarie...rena döden där...kväver ALLT...............Moss
                    Min erfarenhet av siamensis är som följer: Ett år i växtakvarium utan en enda tofsalg. Sedan dog dom vid en flytt och jag köpte aldrig nya. Resultatet var mycket besvärande tofsalger som jag fortfarande strider mot trots ett nyinförskaffat stim av siamensis.

                    Min slutsats (om än ovetenskaplig är att dom håller undan tofsarna genom att äta dom när dom är små och spröda. Men dom ratar fullvuxna exemplar.

                    Det enda sättet jag har lyckats bli av med etablerade tofsalger på är med väteperoxid och med mekanisk nötning.
                    MVH
                    magnus

                    Kommentar

                    • davide
                      Användare
                      • december 2003
                      • 335

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av skorpio


                      jo finns väl en sorts räka (glömt namn) som ska gilla dom skarpt.
                      Caridina japonica är en duktig tofsalgkägare enligt min erfarenhet. De går kanske inte så bra ihop med Malawiciklider dock.
                      MVH David
                      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        smike-snygg o intressant hemsida, håller på att sätta upp ett 670 l mbuna akvarium med antingen (vf) Melanochromis Auratus eller Labeotropheus Trewavasae Nkhata bay, runt 30-40 stycken och VILL ha alger för att ta fram deras ät-beteende, funderar på olika alternativ
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • crebble
                          Användare
                          • november 2004
                          • 14

                          #13
                          hejsan!
                          jag kör med metallhalogen över ett 960 liters och fick gigantiska besvär med tofsalger (även trådalger) då hade jag samtidigt en variant av den siamesiska som heter kalopterus men den var lika kass som sugmalarna på alger sedan efter ett tag så skaffade jag mig riktiga "siamensis" och sedan dess är alger ett minne blott =)

                          sugmunsmalarna är egentligen inte algätare över huvudtaget de äter små kräftdjur etc som sitter i algmattor i naturen men dessa tror jag knappast förekommer i akvarium.
                          jag matar mina l malar med räkpellets och de är som tokiga i dem...
                          2 4cm gibbis växte till ca 10,5 cm på 3 månader
                          mvh / stickan
                          960l,128l,302l och 3 st 375 l kommande...
                          älskar loricariidae
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=315781

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            vad har du för kelvintal på ditt metallhalogen? jag har över 10000k, tror det är 14000k
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • einar

                              #15
                              Jag kör med följande "trollformel" för att hålla tofsalger borta:
                              50%:iga vattenbyten 1gg/vecka med filterrengöring 1 gg/vecka kombinerat med cirkus 1 siamensis/100 liter och växter (cryptocoryner, vallisneria & microsorium).
                              Och ja, för mig funkar det utmärkt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...