Är det rätt eller fel att tömma tuggande hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #16
    Calle.
    Jag är också inne på samma linje som dig när det gäller detta. Det kan fungera mycket bra att låta honorna spotta i lekkaret och få dessa till att överleva.

    Själv så lyckades jag också bra med att låta ynglena gå kvar hos sina föräldrar när jag testade detta i mitt förra kar. I de första kullarna blev nog 75% uppätna, men efter det så gick det bara bättre och bättre. Och i de sista kullarna innan jag sålde karet så var det nog istället 90% som överlevde. Det har nog ngt att göra med att dom blir vana vid att där finns yngel/ungdjur i karet, precis som du säger. Har man lämplig inredning, fisksammansättning och tålamod så kan det mycket väl fungera.

    Nu så har jag ett mindre kar, annan inredning och andra fiskar som också finns i karet. Så jag tömmer för tillfället därför honorna. Jag tror precis som andra här har skrivit i tidigare trådar att gör man detta med lite förnuft så är det inga problem. [u]Tex ska man nog inte tömma honor som inte först visat att dom klarar spotta själv.</u> Det finns också fördelar med att tömma honor och låta ynglena gå i eget uppväxtkar. (Man kan tex styra utfodringen lite bättre)

    Men har man fiskar som man riskfritt kan flytta till andra kar och låta dom spotta där så tycker jag att man istället ska göra det. Själv så skulle jag vilja prova på detta men vågar inte riktigt. Min grupp tropheus är förhållandevis liten(20st) och en frånvaro på några veckor för en hona som ska över i ett spottkar tror jag mycket väl kan resultera i att honan får det mycket tufft när hon återigen ska tillbaks till lekkaret.

    Angående präglingen så håller jag inte med om att honor som gått och tuggat i 4 veckor i lekkaret och sen töms skulle på något sätt vara präglade.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #17
      Stelin:
      Angående präglingen så håller jag inte med om att honor som gått och tuggat i 4 veckor i lekkaret och sen töms skulle på något sätt vara präglade.

      jag kan inte hålla med dig här.
      Jag tömmer ju inte honorna för hand utan jag fångar in dem i håven och de spottar ut ynglen i håven. Så visst har ynglen fått en prägling.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #18
        citat:jag kan inte hålla med dig här.
        ok, men du har fel
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • november 2004
          • 572

          #19
          Håller med stelin.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Stelin
            Tex ska man nog inte tömma honor som inte först visat att dom klarar spotta själv.
            Vill du utveckla det där? Förstår inte syftet.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #21
              Syftet är att dom ska klara av att gå tiden ut med ynglena. Låter man alltid fiskarna först visa att dom klarar av detta så tror jag riskerna med tömning minskar.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Stelin

                citat:jag kan inte hålla med dig här.
                ok, men du har fel
                På vilket sätt har jag fel? Om honorna får hålla ynglen och sedan kunna ta in och ut dem i munnen hur de vill så har de väl fått prägling av honan? Jag kan inte tänka mig ngt annat.

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #23
                  Carl:
                  Det jag menar är att om du fångar upp en tuggande hona efter fyra veckor och hon i ren förskräckelse spottar ut ynglena i håven så är inte detta prägling. Jag likställer detta med tömmning.(Jag kan inte tänka mig att hon innan dess vid något tillfälle skulle ha släppt ut ynglena i karet.)

                  En artikel i ämnet som får en att tänka till: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...200001&LOPNR=6

                  Speciellt det som skrivs i slutet under egna erfarenheter ger en lite att fundera över.
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #24
                    Men vad är då prägling enligt dig?
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #25
                      Ja det undrar jag också. Vad menar ni? Att ynglen spottas i en håv är knappast naturligt. Om du tror att dina yngel blir "präglade" bara för det Carl är du nog ute och seglar...

                      Om ni vill få det ni kallar "prägling" så skall väl honan kunna vårda ynglen i lugn och ro så länge så att den överger dem för att den tror att de klarar sig själva?
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Nyllet90
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 1133

                        #26
                        asså..jag fattar inte vad ni menar.... varför ska man tömma honorna på yngel?? fattar ingenting.. men sen har jag ju inte ciklider heller
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Öh, menar inte Carl att honan redan "präglat" ynglen ett kortare tag dvs. menar ni inte ungefär samma sak, fast Carl menar att de inte "präglats" lika länge?

                          Hursomhelst. Jag har läst förslag på att tre beteenden skulle vara aktiv "prägling":

                          1. Churning dvs. det där de gör är de ser ut att tugga ynglen (vilket även har en regörande och syresättande effekt). Om någon testat ifall "präglingen" gör att de blir bättre på "churning" och därmed rengör och syresätter bättre vet jag inte.

                          2. Spotta ut för att sedan ta upp (det där korta "meningslösa" utsläppandet).

                          3. Att ta upp yngel i munnen, tugga lite på dem, och sedan spotta ut dem. På det här ska det tydligen finnas en studie på spigg där de som hämtats blir bättre på att själva hämta yngel som vuxna.

                          Ps. med "prägling" menar jag att mamman (eller pappan) lär ynglena något eller sätter igång/ förstärker något. Sedan finns det där med att bli präglad till något dvs. att yngel blir präglade på mamman och att mamman blir präglade på ynglen. Hos fiskar är det viktigaste snarare att honan är präglad på henne själv och att ynglen ska lukta som henne (det är visat på ett gäng fiskar bla ciklider Ken Mckaye att Amphilophus citrinellus känner igen sin avkomma på lukten t ex)
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #28
                            Härlig förklaring Ola. Klockers
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #29
                              Calle du skrev:
                              citat:Men vad är då prägling enligt dig?
                              Det jag menar med prägling är sådant som man tex ser om man låter tuggande honor spotta i lekkaret bland de andra fiskarna och om man lyckas med det. Honan söker upp ett lugnt ställe och släpper då o då ut ynglena på grönbete. Vid fara så skyddar hon dom antingen genom att jaga bort faran eller ta in ynglena i munnen.
                              Speciellt min domintaste hona lyckades mycket bra med detta, hona kunde enkelt hålla ett hörn i karet fritt från andra fiskar och kunde där hålla på med sina yngel.(hon var tidigare också den som stod högst i rangordning både bland hanar och honor)

                              Ola du skrev:
                              citat:Öh, menar inte Carl att honan redan "präglat" ynglen ett kortare tag dvs. menar ni inte ungefär samma sak, fast Carl menar att de inte "präglats" lika länge?
                              Nej det tvivlar jag på.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Om du väntar in i det sista med att plocka upp honan dvs när hon gått några dagar över tiden så spottar dom ofta ut sina yngel bara man får inte dom i håven, minsta stress får dom att göra sig av med sin avkomma då slipper man klämma dom över skallen vilket man kanske inte alltid vill.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...