Mittstag eller inte mittstag, det är frågan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sven W
    Användare
    • oktober 2003
    • 157

    Mittstag eller inte mittstag, det är frågan

    Jag funderar på om jag skall komplettera ett av mina akvarier med mittstag. Jag skulle vara tacksam för synpunkter på om det är bra, dåligt, eller bara onödigt.

    Akvariet i fråga är ett Juwel 160 l. Det är 100 cm långt och har inga mittstag eller andra förstärkningar i överkant. Glastjockleken i långsidorna är 8 mm repektive 6 mm i kortsidorna. Jag skall tömma akvariet för att byta innevånare så nu vore ett bra läge om man vill komplettera med en förstärkning.

    Utbuktningen i överkant är nu ungefär 3 mm om man räknar samman fram och baksidan. Det känns lite olustigt, men har inte varit något egentligt problem under de 4,5 år jag haft akvariet.
    /Sven
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    på ett 160L kar kan iaf inte jag se någon anledning med ett mittstag, är det inte byggt med det lär det inte behövas. och sätter du dit ett lär det enbart bli ivägen.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • davide
      Användare
      • december 2003
      • 335

      #3
      Om det har hållit i 4.5 år så lär det fortsätta hålla...

      Det blir bara jobbigt att håva fisk med mittstag!
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Instämmer med föregående talare ! 3mm är inte mycket fån sida till
        sida, Jag kan nämna att jag hadde ett 160L Ram-akvarium *(6mm långsida !) ,som gjorde mej så nervös(bångnade 1,5cm sida till sida) så att jag tillsist blev tvungen att kassera burken, men den höll ända till dess....

        Kommentar

        • Sven W
          Användare
          • oktober 2003
          • 157

          #5
          Den samstämmiga åsikten verkar vara att det är onödigt. Jag är i och för sig inte rädd för att mittstaget blir ivägen. Det är inget problem att hantera i andra akvarier.

          Till saken hör att jag skall göra om ljusrampen, så det blir ändå att jobba en del. Om man bortser från att jag inte vet hur man skall dimensionera det, borde det inte innebära något större merarbete att slänga in ett stag också.
          /Sven

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • juli 2004
            • 428

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Sven W

            Den samstämmiga åsikten verkar vara att det är onödigt. Jag är i och för sig inte rädd för att mittstaget blir ivägen. Det är inget problem att hantera i andra akvarier.

            Till saken hör att jag skall göra om ljusrampen, så det blir ändå att jobba en del. Om man bortser från att jag inte vet hur man skall dimensionera det, borde det inte innebära något större merarbete att slänga in ett stag också.
            Hej! Jo det är klart du kan slänga i ett stag men till vilken nytta?
            //Lasse

            Kommentar

            • Sven W
              Användare
              • oktober 2003
              • 157

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Schull
              Hej! Jo det är klart du kan slänga i ett stag men till vilken nytta?
              //Lasse
              Mest för känslan skulle jag tro. Det känns lite olustigt när man ser att det buktar och jag gissar att det känns bättre när man försökt göra något åt det. Burken står på andra våningen och i ett rum med parkettgolv, så det är lätt att ha fantasier om vad som skulle kunna hända om akvariet rämnade.
              /Sven

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #8
                citat:Mest för känslan skulle jag tro.
                Alla Juvel(och liknande lågpris märken) akvarium har oval/böjd framruta då det är fyllt ! Tillverkaren är mycket väl medveten över
                detta ! Och jag antar att de anser att det ,trots utbuktningen, är 100% säkert ! ; som sagt när det närmar sig 1,5cm är det dags att bli verkligt nervös ! Hälsn. Fisken !

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  Om det skiljer 3mm mellan fram och bakrutorna mellan fyllt och tomt borde det väl bli 1,5mm/långsida och det är inget problem, inte för akvariet i alla fall. Jag hade inte satt i något stag i alla fall.

                  Kommentar

                  • davide
                    Användare
                    • december 2003
                    • 335

                    #10
                    Jag står skvar vid mitt tidigare inlägg att det är nog onödigt med ett mittstag.

                    Men om du är nervös över att akvariet ska spricka så kan du ju sätta fast ett mittstag. Det är mycket värt att känna sig säker!!
                    MVH David
                    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                    Kommentar

                    • skorpio
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 244

                      #11
                      Ja jag kan bara instämma....Inte en chans att du behöver mittstag på ett så pass kort kar med så fina glas i som åttor.....håller hur bra som helst....så andas lugnt du bara......o ta't cool ...Moss

                      Kommentar

                      Arbetssätt...