Något fel på KH värdet!? Behöver hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    Något fel på KH värdet!? Behöver hjälp!

    Enligt mina test tickor så skulle jag ha problem med KH värdet, karbonat hårhet. Vad gör man åt det och vad kan det bero på? Om allt är bra ska den vara lite grönaktig men den blir mörkgrön vid test i mitt ena kar och det är utmärkt som !!! ( alltså väldigt, väldigt dåligt.

    Jag har faktiskt två malar som inte verkar trivas fast att dom gjort det förut. Måste reda ut va det är innan jag blir tvungen att säja min panaque för att han inte trivas .

    Jag börjar vi väldigt orolig. [xx(]
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Är pH bra?
    I så fall bekymra dig inte om KH't.

    Lita inte för mycket på test stickor heller. Tror du att du har problem med vattnet, gör vattenbyten. Tillsätt inte kemikalier.

    Kommentar

    • Mård
      Användare
      • februari 2004
      • 285

      #3
      Ok tack för svaret. Nä inga andra värden är felbara KH. Får väl byta vatten, det är något som är fel. Men jag vet inte vad det är för malarna trivs inte längre. Min apaque blev helt vit om bakdelen så att jag trodde att han skulle dö men sen när jag flyttade honom till grannkaret färgade han ut normalt igen. Så det är något fel med vattnet i det karet, eller?

      Vet att sånna där test stickor inte är så pålitliga men i de andra karen är inte KH värdet konstigt. Bra i malawikaret.

      Vet inte riktigt vad jag ska göra...men byta vatten ska jag såklart göra men jag vill liksom bli av med vad det nu är förgott.
      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        citat:Enligt mina test tickor så skulle jag ha problem med KH värdet, karbonat hårhet. Vad gör man åt det och vad kan det bero på?
        Det mörkgröna på färg-skalan, är det = högre eller lägre KH ?

        Kommentar

        • ZakatH
          Användare
          • april 2004
          • 313

          #5
          Hur lågt KH har du?

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Hej Mård!

            Jag vet inte om din skala visar lågt eller högt kH...
            Men ett för lågt kH värde är inte helt ovanligt vilket innebär att man har ett vatten som är lågt buffrat. Enkelt uttryckt, kan det innebära snabba svängningar i ditt pH värde. Vad för typ av fisk har du ikaret??
            Jag hade oxå lågt kH (vårt kranvatten har ett relativt högt pH dvs 7-7,5) men kombinationen lågt kH och högt pH kan alltså medföra snabba svängningar i pH värdet, vilket man inte vill ha!

            Du kan höja kH värdet med hjälp av bikarbonat som du kan köpa i vilken ica-butik som hellst i kryddhyllan!

            En matsked/100L använder jag. Se även till att fylla karet med ett duschmunstycke, så försvinner även ev. klorgaser!

            Själv använder jag dropptester istället för provstickor, vilket jag tycker funkar bättre. Dett finns trådar här på forumet om både tester och kH.

            Med vänlig hälsning

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            Arbetssätt...