Trigga lek hos snäckslalslekare(brevis)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Peter_F
    svarade
    Mina L. multifasciatus brukar leka direkt efter vattenbyte. Jag tar lite kallare vatten än vad som finns i karet. Sänker temp från 25 till 20-22 grader. Dom leker dock inte varje vecka men alltid i samband med vb. Har för tillfället tre eller fyra olika kullar på 7 individer.


    mvh
    Peter

    Lämna en kommentar:


  • Johan W
    svarade
    Följer med intresse svaren som kommer att komma på denna tråd ... och späder på med en till fråga:
    Är leken hos tanganyikaciklider säsongsbunden i allmänhet? I så fall - ändras vattnet (t ex temp) över året?

    Lämna en kommentar:


  • ozric
    svarade
    Mina Brevis var lite tjuriga att få till lek,men när de väl började så lekte de typ hela tiden... Så det är nog bara att vänta ut dom.
    Brevis lever par-vis ,så det är nog bäst att hålla dem på så sätt också.

    Lämna en kommentar:


  • LadyTiera
    Gäst startade ett ämne Trigga lek hos snäckslalslekare(brevis)

    Trigga lek hos snäckslalslekare(brevis)

    Jag har 3 lamprologus brevis (zebra) VF.

    De verkar gå bra ihop som grupp och vattenvärdena är helt ok för fisken.

    När kan man förvänta sig att de leker?

    det enda intressanta de har hittat på är att gräva ner 2 snäckor i botten så att det nästan enbart är öppningen som sticker ut, den större fisken (pappa) vaktar en av dem. de två jag tror är honor är lite olika, den ena är mer kaxig och har en "hemma snäcka" medans den andra inte har en utan liftar runt där hon får plats, bor under stenar osv.

    Jag har 5 snäckor, jag vet att det är för lite, det var allt de hade hos handlaren, jag har beställt mer hos min lokala butik, de visade sig vara slut på lagret, de skulle försöka annanstans.

    Har googlat och sökt i forum innan jag postar detta, men hittade bara tips för malawi, det var att itne mata på ett tag och byta vatten lite smått varje dag+ en temphöjning på 1-2 C

    Jag vill dessutom passa på och tacka för all hjälp jag har fått i tidigare trådar och de mail jag har fått med en massa tips och råd, det gör att jag igen vågar posta dett på en helg med risk för fyllepoter och trams som vuxna (kroppsligt iaf) karlar roar sig med på helgkvällarna.
Arbetssätt...