Vad heter firren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WaterBoy
    Användare
    • november 2004
    • 39

    Vad heter firren?

    Fick denna malawi av en kompis som inte visste vad han hade köpt. Fick den alltså som yngel och den är nu ca. 7cm. Dess "mamma" liknar väldigt mycket denna fisk men är en aning smäckrare/smalare. Min kompis vet inte äns vem som är "pappan" till fisken :/
    Den byter jämnt färg från att vara vackert mörk rostbrun till starkt svart/ljus -randig.

    Bild1
    Bild2

    Tacksam för vilda gissningar eller exakta svar
    Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Hona av någon Redtop afra variant skulle jag gissa på efter en snabbtitt.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      liknar en hybrid.

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Vilken hybrid menar du att den e lik? eller menar du att det ser ut att vara en hybrid... =)

        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Den ser mer ut att likna en hybrid. Men jag kanske har fel. Du kommer nog få svårt att hitta en partner så det är lika bra att spola ned den.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • medgix
            Användare
            • september 2004
            • 242

            #6
            hade ett par likadana malawisar för ett par år sedan... kollade runt lite på nätet och hittade en malawiciklid som heter pseudotropheus agressive brown... Kan vara ett gammalt namn på en av alla dessa malawisar... Sedan kan det mycket väl vara en afra lion hona med. Hade 4 stycken som hade samma bruna pigment. Fast o andra sidan så kan jag inte vara helt 100% säker på att det var afra lionhonor jag hade heller. Kan ju varit så att zoohandlaren skrivit fel i butiken? vad vet jag?

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Bright_Blue

              Den ser mer ut att likna en hybrid. Men jag kanske har fel. Du kommer nog få svårt att hitta en partner så det är lika bra att spola ned den.

              Mvh/ BB
              Det var ett lustigt sätt att se på saken. Vore det inte bättre att undersöka vidare vad det kan vara för art? Vad grundar du din hybridteori på?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • april 2002
                • 1338

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                citat:Ursprungligen skickat av Bright_Blue

                Den ser mer ut att likna en hybrid. Men jag kanske har fel. Du kommer nog få svårt att hitta en partner så det är lika bra att spola ned den.

                Mvh/ BB
                Det var ett lustigt sätt att se på saken. Vore det inte bättre att undersöka vidare vad det kan vara för art? Vad grundar du din hybridteori på?
                Zaphi: BBs förslag kan låta lite drastiskt men ibland kan det vara bäst att inte försöka gissa sig till vilken malawivariant man har... Se den här gamla tråden: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5039
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av daniel_i_malmö

                  Zaphi: BBs förslag kan låta lite drastiskt men ibland kan det vara bäst att inte försöka gissa sig till vilken malawivariant man har...
                  Varför skulle det vara bättre att inte veta vilken fisk man har? Måste säga att det låter lite märkligt att resonera så. Han har ju alldrig påstått att han ska "odla" på den utan han ville bara kolla om någon visste vad den hette och får då rådet att spola ner den. Finns många som tycker det e skoj att försöka lista ut vad för fisk man har vilket jag kan förstå.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • WaterBoy
                    Användare
                    • november 2004
                    • 39

                    #10
                    Sakta i backarna
                    Av ren nyfikenhet som jag skulle vilja veta vad den heter, har inte planer på att odla firren (ej heller spola ner den)
                    Har hitta några bilder på Greshakei och de verkar mycket lika min firre. T.ex här De 3 sista bilderna
                    Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      Waterboy: Ang fisken har jag faktiskt ingen aning, någon form av Metriaclima skulle jag tippa på. Att artsbestämma dessa fiskar är mycket svårt, jag hade en gång tur när jag lyckades men mina var tydliga i färgerna hela tiden och blandat honor och hannar. Men, man kan ju alltid hoppas =)

                      Du verkar ha ett väldigt fint akvarium, du kan inte fixa en bild på hela karet?
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av deelay

                        citat:Ursprungligen skickat av daniel_i_malmö

                        Zaphi: BBs förslag kan låta lite drastiskt men ibland kan det vara bäst att inte försöka gissa sig till vilken malawivariant man har...
                        Varför skulle det vara bättre att inte veta vilken fisk man har? Måste säga att det låter lite märkligt att resonera så. Han har ju alldrig påstått att han ska "odla" på den utan han ville bara kolla om någon visste vad den hette och får då rådet att spola ner den. Finns många som tycker det e skoj att försöka lista ut vad för fisk man har vilket jag kan förstå.
                        Jo det har du helt rätt i! Det var att inte odla på okända föräldrardjur som var det viktiga. Naturligtvis finns det ingen anledning att spola ner den om man är helt säker på att man inte kommer att frestas att behålla eventuella yngel eller skänka fisken vidare till någon annan som kan tänkas odla på den.

                        Vad jag ville peka på vad bara att detta med att gissa sig till vilken mbuna man har har förstört många stammar och spridit många hybrider. Det tycker jag man inte kan varna för mycket för!
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • Byttorp
                          Användare
                          • november 2003
                          • 1585

                          #13
                          Hej på er. Här kommer jag som amatör med ett inlägg. Satt och tyckte att bilderna var ganska så lika mina Metriaclima Aurora (Pseudotropheus Aurora). Har en hanne och 3 honor som är väldigt lika dom på bilderna..... men jag kan ju ha helt fel också. Eller vad har ni för argument mot detta?
                          Mvh Magnus
                          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                          Ordförande GCG

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            #14
                            En släkting till mig fick fram några liknande hybrider i sitt akvarium mellan Greshakei och Saulosi. De fiskarna liknande fisken på bilden. Men det är kanske ingen hybrid och om det är en fisk som ägaren vill odla på så ska jag inte hindra honom.

                            Mvh/ BB

                            Kommentar

                            • medgix
                              Användare
                              • september 2004
                              • 242

                              #15
                              odla på!
                              Kul med nya kombinationer []!
                              Jag tror ändå inte att du kommer få reda på vilken art det är.
                              Finns så många olika alternativ till vilken sorts ciklid det kan vara så du kommer inte kunna avgöra det genom bilder ändå :.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...