Tuggande orange hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper
    Användare
    • augusti 2002
    • 12

    Tuggande orange hona

    Hej
    Jag har ett 540 med 30st orangemoorii. Jag har inte haft dem så länge men det är en hona som går och tuggar. Min fråga är nu vad som är bäst att göra. Det skulle vara kul om man kunde få dem att överleva och växa. Jag har möjlighet att lägga över ynglen i ett annat kar. I det karet hon nu går i finns bara orangemoorii och tre stycken gibbiseps malar (eller hur det nu stavas). Jag har delvis fått svar på den här frågan i ett annat ämne men jag skulle ändå vilja veta hur ni skulle ha gjort.

    Tacksam för tips!

    Jesper i Götet

  • Robban g
    Användare
    • augusti 2002
    • 126

    #2
    Hej jag tycker du ska ta över henne till ett anat kar så hon får vara ifred och när hon har spottat ut dem plockar du till backa henne.

    Kommentar

    • MrGadget
      Användare
      • april 2002
      • 74

      #3
      Grattis!

      Kan vara förenat med vissa risker att skilja ut honan, då det kan vara (är?) lite omständigt att återintroducera honan igen. Av andras erfarenheter att döma så kräver det lite arbete. Om (när) det är dags för mina Duboisihonor kommer jag att låta dem spotta i karet för att minska stressen pga återintroduktion på honan.

      Lycka till!

      /Johan

      Beauty is in the eye of the beer holder!
      "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
      http://mrgadget.esmartguy.com

      Kommentar

      • Jesper
        Användare
        • augusti 2002
        • 12

        #4
        Hej igen
        Tack för svaren. Jag top upp honan igår. Hon spottade i hinken. Jag är inte riktigt säker på om hon spottat alla men hon ser rätt "platt" ut nu. Jag har nu ynglen i ett 310 l.
        Vad tror ni är bäst att mata dem med? Jag har gjort mat med räker och ärtor som jag ger dem. Hur ofta skall man mata dem? Räcker en gång om dagen? Hur ofta skall man byta vatten på dom små liven? Hur snabbt växer dom? Det är många frågor som kommer upp men det skulle vara kul om man lyckades driva upp dem till stora fina orange. Tid har jag gott om så det är inte så att jag har brottom men det kan vara kul och se till att man gör rätt.

        Lev väl!
        Jesper

        Kommentar

        • Anette
          Användare
          • april 2002
          • 178

          #5
          Hej Jesper!

          Mata ofta och lite och byta vatten ofta och lite är gamla beprövade knep...

          Lycka till
          Anette

          Kommentar

          • Jesper
            Användare
            • augusti 2002
            • 12

            #6
            Vad är ofta? 2 ggr/veckan?
            /Jesper

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #7
              Hej Jesper. Jag tycker du ska byta vatten 2-3 gånger i veckan och mata 3-4 gånger om dagen.
              Jag ser i din "profil" att du har orange i två kar. Hur stor är din andra grupp? Vilken fungerar bäst?
              Ska själv köpa ett gäng "pemba" om ett par veckor - i mitt tycke är den utan tvekan den finaste sp. black-varianten.

              Hälsningar Rasmus
              Vegastadens Ciklidgrupp

              Kommentar

              • Jesper
                Användare
                • augusti 2002
                • 12

                #8
                Jag har orange i tre kar nu för tillfället. Ett 540 med 30st vuxna djur somvarierar mellan 12-15cm. Ett 540 med 6st, 6cm. I det karet har jag lite annan tangayika också men det är rester från ett par bukvattenslängar. Av den anledningen vågar jag inte göra så mycket med det karet för tillfället. Till sist har jag ett 310 med 15st yngel från 30-gruppen. Jag håller med dig. Det är, enligt mitt tycke, den snyggaste fisken när man får en grupp att fungera. Jag kan säga att jag bara har en grupp. Däremot har jag haft en grupp på 15 djur. (de 6 som går i ett av 540 är rester efter den) Den gruppen upplevde jag som för liten. Men som sagt jag har inte så väldigt stor erfarenhet av hur det skall vara.
                /Jesper

                Kommentar

                Arbetssätt...