Då var det kört ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Då var det kört ;)

    Frestelsen blev lite för stor när priset sänkts på EOS300D, så jag beställde en sådan idag. Ett antal svettiga tusenlappar går ju direkt, men som det verkar kommer det försvinna ett antal till när det skall handlas objektiv och blixtar..

    Ni som har koll på systemkamera-prylar, har ni bra tips på vart man hittar bästa/billigaste utbudet på begagnade EF-objektiv?

    Jag köpte bundligen med 18-55mm objektiv, och jag misstänker att det inte fixar allt som behövs till fiskfotograferingen. Sedan vore det ju trevligt med lite ordentlig zoom när man är ute i naturen, men de objektiv jag sett som har lite zoom kostar ju flera tusen. Är det så dyrt eller har jag missat något vesäntligt?

    Objektivet i min tidigare kamera, Minolta Z1, ligger på 38-380mm och kikar man på de siffrorna när det gäller lösa objektiv börjar ju plånboken att förbereda självmord.
    Tony Englund
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    tips på bra begagnat-sajter för objektiv mm kan man hitta här: http://home.swipnet.se/dsm/

    Tur att de inte sänkt kameran för mycket i pris för då hade jag nog blivit fattig också : )
    /Mikael

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #3




      Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.


      Hela Sveriges köp- och säljmarknad


      På alla fyra kan man hitta begade objektiv. På blocket kan man dock få skrämselhicka över vad en del ska ha för sina gamla grejor. På Fotosidan och Cyberbörsen vet folket som säljer ofta vad grejorna är värda, mindre risk att bli lurad.

      Vad gäller teleobjektiv till 300D så tänk på att ta brännvidderna gånger 1,6 då sensorn är mindre än ett vanligt negativ. Hela objektivet utnyttjas alltså inte utan man får en beskärning av bilden motsvarande 1,6x brännvidden. En Sigma 70-300/4-5,6 motsvarar alltså 112-480 mm och en sådan optik kostar inte mer än ca 2300 kr. Ska man däremot ha ljusstarka teleobjektiv blir det helt andra pengar...

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Tackar Mikael!

        Risken är väl att de sänker den ännu mer, men jag misstänker att 20D kommer att lägga sig på 300D's ordinarie prisnivå snart.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Ralph, eftersom jag är helt novis förstår jag ingenting av det där =)

          På Minoltan står det "38-380mm Equiv. 135". För att få samma zoom på ett EF-objektiv, blir det då 24-260?

          Tony Englund

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #6
            Egentligen är optiken på Z1:an 5,8-58 mm men eftersom sensorn i Z1:an är löjligt liten jämfört med ett negativ motsvarar det 38-380 mm på en normal hederlig analog kamera.

            Det stämmer att om du skulle hitta en optik på zoomomfånget 24-240mm till din 300D så skulle du ha motsvarande samma omfång som på Z1:an.

            Det finns ingen anledning till att uppfinna hjulet igen, så kolla in följande länkar istället för att jag ska rabbla sida efter sida och försöka förklara i detalj.

            Mer info om sensorstorlekar:
            Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


            Mer info om brännvidder och "brännviddsförlängning":
            Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

            Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

            Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


            Victor´s suveräna kompendium:


            Häng dock inte upp dig på detaljer. 300D är en riktigt bra kamera för pengarna och det är vad du gör med den som räknas.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Tony
              Sedan vore det ju trevligt med lite ordentlig zoom när man är ute i naturen, men de objektiv jag sett som har lite zoom kostar ju flera tusen. Är det så dyrt eller har jag missat något vesäntligt?
              Notera att när man konstruerar ett zoom-objektiv gör tillverkaren en kompromiss med kvalitet vilket gör att de sällan eller aldrig är skarpare än ett objektiv med fast brännvidd. Det beror på att det är rörliga delar i objektivet. Riktigt bra zoomar med fasta bländare genom hela zoomen är riktigt dyra. Om den maximala bländaren är variabel på olika brännvidder är det ett tecken på att objektivet är av lägre kvalitet, även om det finns undantag.

              Att de zoom-objektiv du sett är dyra tycker jag är konstigt, normalt är fasta brännvidder dyrare, typ 20mm, 300mm etc.

              Billiga zoom-objektiv (under 3000-4000kr) är rätt usla. De har dålig kontrast på grund av billigare antireflexbehandling och ofta ger de distortioner och vinjettering.

              Självklart måste man fråga sig vad man är ute efter, hur stort man trycker bilderna, vad de skall användas till etc. För de flesta kanske ett billigare objektiv duger fint.

              Men kul att du köpt en Canon. 300D är riktigt bra för pengarna!
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Aha, jag får förkovra mig på arbetstid i morgon =)

                Det jag är ute efter är egentligen 2 saker:

                1. Fiskfoto (klart viktigast =))- Jag vill kunna fota en 35-centimeters fisk från 50 cm avstånd och ha väldigt bra detaljer och skärpa.

                2. Övrigt bjäfs - Ta allround-foto på familjen, natur, djur etc utan att behöva stå nära (eller väldigt långt bort).

                Vad kan jag behöva? Vad fixar 18-55mm?

                Tony Englund

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 736

                  #9
                  1. Köp en macro-optik i så fall. Titta på t ex Sigma 50/2,8 som ger riktigt bra bilder

                  2. Vad 18-55:an klarar av kommer du att märka i sinom tid. Köp inte på dig en massa grejor förrän du vet vad du behöver, men nog tror jag du kommer att behöva en telezoom så småningom för att kunna fota på lite avstånd.

                  Vad gäller fiskfoto så lär du behöva en extern blixt också.

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    #10
                    Hej

                    Vilket är roligare att fotografera fiskar med (med en digikamera), 50 mm macro eller 100 mm macro?

                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Roligt och roligt... Du behöver ju inte stå så nära med ett 100. Nackdelen är att det kanske blir lite skakigare och risken att du får skakningsoskärpa blir då större. Med ett 50 kommer du närmare, minskar risken för skakningoskärpa men har förmoodligen svårare att inte stressa fiskarna till rörelse och får då oskärpa ändå . Det är en smaksak.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Det är väl dags att fylla på lite nu när jag hunnit testa.

                        Objektivet 18-55 fungerar ju faktiskt alldeles utmärkt för en DSLR-amatör som jag, åtminstone i vissa fall. Är det meningen att skärpedjupet skall vara löjligt kort? Tar jag en bild rakt in i akvarierummet med "minimal zoom" och autofokus ligger max 50 cm i fokusområdet. Allt annat blir suddigt.. argh!

                        Det som känns en aning överjävligt är de manuella inställningarna. På mina tidigare kameror, tex Minolta Z1, har ju massvis med liknande funktioner funnits men i Canon EOS 300D fattar jag inte ett smack. Det verkar också som att dina inställningar inte syns i sökaren, men det kanske inte är meningen?

                        Tony Englund

                        Kommentar

                        Arbetssätt...