Ramakvarium och glasplacering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buling
    Användare
    • december 2003
    • 17

    Ramakvarium och glasplacering

    För en månad sedan så skulle jag flytta mitt akvarium pga sambons behov av att möblera om. Under flytten så toga jag mig tid att granska silikonfogarna vilket jag är tacksam för nu. Silikonet hade nämligen helt släppt från glaset i bottenfogen längs en kortsida och en långsida.

    På en kortsida kunde jag dra lös hela fogen för hand utan att använda verktyg. Hela fogen, dvs även det som sitter mellan bottenglaset och sidoglaset följde med. Under fogen var glaset fuktigt och mitt i silikonen fanns bruna fläckar, ungefär som om någon hade lagt dubbla lager silikon med smuts i mellan. En annan detalj var att bottenglaset i karet låg snett, det var vridet medurs så att glipan längst fram vänster va ca 1cm, och längst bak till vänster var glipan 0mm, och här kommer min fråga: Är det vanligt och påverkar inte det akvariets hållbarhet??

    Eftersom jag vet hur intresserade ni är tänkte jag berätta hela historien...
    Jag tog kontakt med zoohandlaren jag köpt karet av, som pratade med grosisten i göteborg. Enligt dem berodde det på att ljus trängde in i silikonet och gjorde så att det växte alger mellan silikonet och glaset, jag frågade rödluvan vad hon trodde om saken men hon avstod från kommentarer.
    Jag ville naturligtvis lämna in akvariet och få det åtgärdat, och det fick jag, men då fick jag också betala frakten till göteborg (ca 1000:-). Så jag gjorde det själv, grossisten skulle då skicka med silikon att använda. Eftersom jag inte villa att alla mina fiskar skulle dö i plastbaljan på golvet så köpte jag silikon och gjorde jobbet själv på några dagar. Två veckor senare kom silikonet, det var en 150ml tub. det skulle inte ens räcka till att limma en kortsida! Mitt fortroende för zoohandlaren, akvarietillverkaren och främst grosisten är i botten efter detta.
    Karet är ett DalaZooline som är mindre än ett år gammalt...
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    Det suger fett!
    Först och främst, hur gammalt är karet? Det måste vara feltillverkat på något sätt, och de flesta kar som jag känner till har 2års garanti på fabrikationsfel!

    Om karet är nytt (inom 2år) skulle jag kräva ett nytt kar - utan tvekan!
    Om leverantören INTE ställer upp på detta, skulle jag defenitivt processa...ta kontakt med...KO eller liknande. Om karet hade sprungit läck, så kunde skadorna bli hur stora som hellst!

    Fattar inte hur dom beter sig, hade jag fått in en anmälan från en kund som du, hade jag skickat ett nytt kar DIREKT, utan ifrågasätta....annars kan det blir riktigt stora problem...som att detta kommer ut på ett forum eller liknande!!!

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Är karet så nytt som du säger och limmet släpper så skulle jag kräva ett nytt akvarium direkt, att algerbildas mellan glas o lim som gör att det släpper med tiden har en sanning men det tar längre tid enligt min erfarenhet.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Det måste ju vara ett seriöst tillverkningsfel eller ett begagnat kar du fått. Jag är mycket nöjd med de Dala-kar jag har och har aldrig haft några problem.

        Tony Englund

        Kommentar

        • jowa
          Användare
          • februari 2004
          • 194

          #5
          Har funderat på det där med "nya" akvarium. Vem vet hur länge de kan ha stått tomma på ett kallt lager någonstans i väntan på att bli sålda? En "nytt" akvarium är kanske i värsta fall över 1 år gammalt när jag köper det. Jag vet ju hur länge vissa akvarium har stått i de butiker jag har närmast mig. Säger inte att det är det som är problemet i det här fallet, men det är värt att fundera på.

          Frågan är ju hur det påverkar siliconets åldringsprocess och om det ens är något att bry sig om, någon siliconexpert som vet?

          När jag köpte mitt akvarium fick jag garanti på att det var nysiliconat och det kändes om inte annat på lukten =)
          http://hem.bredband.net/aquascene

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Tony; håller med om att dom gör bra kar, MEN man behandlar INTE sina kunder på det sättet!....eller hur?

            Nä - det suger fett! Se till att få kompensation!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Buling
              Användare
              • december 2003
              • 17

              #7
              Akvariet är på 540liter, jag har inga som helst förhoppningar att någon slags ersättning och hade inte då tid att driva något korståg mot handlarn och grossisten. Sen känns det inte helt rätt att knipa åt butiksägaren, han är slapp men eftersom han driver en av stadens två butiker så ökar det inte på mina chanser att få sälja fisk till honom eller få igenom specialbeställningar.

              Jag har själv börjat misstänka att akvariet var gammalt när jag fick det. Det levererades direkt från grossisten och har inte stått längre än någon dag hos handlaren men små saker gör mig osäker. som att det var fel nummer på garantisedeln (fel ramnummer), och att silikonet uppenbarligen är lagt i två skikt.

              Jag har haft 5 olika ramakvarium tidigare, alla zooline och alla helt problemfria även efter flera års misshandel. Ett hadde stått på en vind i en sommarstuga i tre år när jag fick det och det fungerade felfritt och var perfekt i fogarna. En kompis har sitt akvarium på en buktande bänk, det gick att få in 3-4 spelkort mellan ramen och akvariet och det har stått så i flera år! Men om det finns ett sådant här akvarium så finns det flera... Jag funderar på att hyra någon lokal och ställa det där, känns inte tryggt såhär. Nästa akvarium jag köper kommer också vara ett zooline om det är störe än 200liter, och det kommer vara noggrant kontrollerat på plats.

              Tack för alla kloka ord och tankar.

              Kommentar

              • Magnus W
                Användare
                • april 2003
                • 101

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Buling

                ... Under fogen var glaset fuktigt och mitt i silikonen fanns bruna fläckar, ungefär som om någon hade lagt dubbla lager silikon med smuts i mellan. En annan detalj var att bottenglaset i karet låg snett, det var vridet medurs så att glipan längst fram vänster va ca 1cm, och längst bak till vänster var glipan 0mm, och här kommer min fråga: Är det vanligt och påverkar inte det akvariets hållbarhet??
                Det händer att glasen inte ligger så bra i ramen. Det är tyvärr svårt att kontrollera hur fogen ser ut innanför ramen.

                citat:... Enligt (grossisten) dem berodde det på att ljus trängde in i silikonet och gjorde så att det växte alger mellan silikonet och glaset,
                Struntprat. Det växer inga alger innanför silikonet om det inte först kommer in fukt där. Fukt kommer inte in under silikonet på ett kar som ärmindre än ett år gammalt, om inte arbetet är undermåligt utfört.

                -- MW

                Kommentar

                Arbetssätt...