SA: fel stajl?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2004
    • 22

    SA: fel stajl?

    Ännu en fråga kring artsammansättning. Jag håller sakta men osäkert på att bygga upp ett SA-kar. Har inrett det med mycket rötter, gömställen och växter och vill ha ett snyggt,lugnt akvarium med relativt mycket fisk. Jag har inte de allra hippaste ambitionerna men vill blanda en del enkla med lite spets. Efter inredningen, som blev lite mystiskt spoky hade jag i 20 kardinaltetror och tre Ancistrus. Det kändes helt rätt. Se´n for jag till A-lagret och ville ha några väluppfostrade snygga scalarer och någon lugn(typ kurv- eller nyckelhål fast "roligare") Aequidens, var tanken. Scalarerna var fula eller Altum så de fick vara och ingen Aequidens föll mig heller på läppen. Köpte ett par Ap hongsloi som blev helt rätt i egen nisch vid botten bland växter och rötter. Sedan blev det 10 rödryggstetror och nu börjar det gå åt fel håll, men nåja, simmar fram och tillbaka lite för nervigt för mig men det får funka. Men sedan köpte jag det som frågan handlar om: fem Geophagus sp Tapajos "orange head". Frågade om dom passade med scalarer (som är den blivande huvudpersonen) och fick ett jakande svar. Kanske en dåligt ställd fråga men gruppen far omkring som ett par stirriga troffar med nosen på frontrutan framotillbaks på det där meningslösa malawisättet (egentligen inte meningen att provocera men kunde inte låta bli). Jag är rädd att jag gjorde ett impulsköp. Trodde att dom på lite lugnare manér skulle gå och böka i dom nedre regionerna.

    Tro ni att dom kommer lugna ner sig eller måste jag backa ett steg?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hur stort ar ditt akvarium?

    Later inte som om du gjort nogot fel, men vuxna scalarer klipper neontetror. Har inte haft orange head sjalv, men de jag sett hos folk har inte varit lika stirriga som t ex G. altifrons-liknande firrar. en bekant till mig har fyra 25 + av altifronstyp och har placerat en scalare tills vidare med dem (2m akvarium 800 liter). Det funkar hur bra som helst. G bryr sig inte om scalaren. Det finns sakert de som haft orange head som snart ger dig ett sakrare svar.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      min erfarenhet med jordätare ur det komplexet är att dom är väldigt stirriga av sig, (jag fick spel på deras "meningslösa malawisätt" och bytte in dem rätt fort) inte alls sådär lugna i sättet som dina apistogrammor och framtida scalarer. En mera passande jordätare är nog G. Balzanii.
      fish r friend

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 22

        #4
        540 liter. Vet att scalarer tar småtetror men jag har köpt stora kardinaler, och tar den några får det väl vara hänt.

        Har faktiskt tagit en del tips från dig till inredningen. Du har t ex nämnt att man kan använda pinnar för att få scalarerna(s ränder)att passa i karet. Jag har byggt ett litet mangrovesysten med hopbundna lövträdsgrenar.

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • november 2004
          • 22

          #5
          Oj, ett svar emellan, pinntipsaren var alltså Ola. Tack för ditt svar oxå, Daniel.

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • mars 2003
            • 527

            #6
            Jag skaffade kullsyskon till AL:s Orange Head direkt från uppfödaren. Visst är de på hugget när det är matdags, och visst fajtas de med varandra ibland, men är rätt stillsamma för övrigt. Tror att dina lugnar ner sig så småningom.
            Och på tal om "meningslöst Malawisätt" - såg du valmalen (Cetopsis) längre ned i samma gång?
            mvh Daniel
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • november 2004
              • 22

              #7
              Verkar finnas visst hopp, avvaktar ett tag. Missade valmalen.

              Kommentar

              Arbetssätt...