Vad står F1 för?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henreb
    Användare
    • november 2004
    • 56

    #16
    Oj, vad min tråd växt! Trådskaparen utgick från det svar han fick av Gosatta. Men det har ju blivit en intressant diskussion som han kommer att följa, om den nu fortsätter.
    540L Sydamerika

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #17
      Zaphi: Du har nog rätt om att proffsodlare kan använda uttrycken annorlunda, men som Kjell Fohrman gärna och ofta påpekar, så är de duktiga odlarna och ciklid.se:s forumdeltagare disjunkta mängder.

      Det bor en liten språkpolis i mig också, som vill skrika högt när folk använder uttryck på fel sätt. Men han blir allt tystare, vartefter jag inser att ett mänskligt språk måste utvecklas hela tiden för att inte bli ett stelt, oanvändbart verktyg. Och om man inte bor i någon av Lars Ohlys idealstater kan den utvecklingen inte styras centralt - språket måste få leva sitt eget liv och formas av alla de som använder det. Därför protesterar jag knappt ens längre när någon skriver "dom" eller kommer med meningar som "Porsche har blivit synonymt med snabba bilar" ("är synonymt med" är en reflexiv relation - om a är synonymt med b så är också b synonymt med a, vilket skulle innebära att "Snabba bilar har blivit synonymt med Porsche", som om snabba bilar bara görs av Porsche)

      Orsaken till just den här debatten kan vara att vi här på foumet rör oss i gränslandet mellan den vetenskapliga världen och "vanligt folk". I den vetenskapliga världen finns mycket högre krav på att man ska formulera sig på det etablerade sättet - det funkar inte om varje forskare väljer en egen definition på uttrycket F1, i alla fall inte om det finns en definition som redan har godtagits av den akademiska världen i övrigt.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #18
        Henreb: Roligt att du talar om dig själv i tredje-person

        Fredrik: Hm, jag förstår inte dessa jämförelser. Det enda jag gjorde var att förklara innebörden av F1, varken mer eller mindre. Vad detta har med snabba bilar och reflexiva relationer att göra vet jag inte. Jag har lärt mig två språk utan att kunna ett smack om gramatik, kanske är det därför...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #19
          Det var med anledning av din formulering "jag trodde folk ville veta sanningen och inte det vi ciklidister tror är sanningen", dvs att det skulle finnas en absolut sanning som alla borde hålla sig till - för mig visar det ett drag av språkpolis. OBS: Jag lägger inget elakt i det, och jag har som sagt själv ett drag av språkpolis i mig.

          Jag har en ovana att dra upp paralleller, men det är något jag försöker sluta med. En annan känd forumdeltagare trodde att han skulle köpa en Audi A8 för att den förekom i en liknelse. Så fel det kan bli.

          Fundera inte mer på Porschen. Den var inte kritisk för poängen.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            Metaforer är helt suveränt. Fler borde använda sig av dem! Typ, att mata med räkmix är som att tanka med 98 oktan
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #21
              Mitt i prick! Jag märker att vi är överens... Peace
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                P = parental
                F1 = filial 1 efter en bestamd korsning av tva parentaler
                F2 = filial 2 dvs. en korsning mellan tva F1-or i korsningsserien.

                Det har gar sla upp i vilken biologibok som helst. Zaphi har alltsa ratt. Biologer anvander det sa har. Just nu sitter jag t ex och korsar viktorior och zebror. En P. nyereri parad med en P. pundamilia ger en F1. Nar jag korsar dessa F1 sa far jag en F2. Det spelar ingen som helst roll om P ar vildfangad eller inte.

                Att det overgatt till nagot annat inom akvariehobbyn ar en annan sak, men det har ar ursprunget och det kan kanske vara lite intressant att veta det dvs. att nar vi pratar om F1 utanfor akvaristiska kretsar sa kommer de tro att det ar planerade korsningar och korsningsserier det handlar om.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #23
                  Detta är termer för en Biolog :
                  citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                  P = parental
                  F1 = filial 1 efter en bestamd korsning av tva parentaler
                  F2 = filial 2 dvs. en korsning mellan tva F1-or i korsningsserien.
                  Detta är termer för en handlare :
                  F1 = Förstageneration (av vildfångat )
                  F2 = Andrageneration (av vildfångat )

                  Uppenbarligen ser förkortningarna lika ut, men har helt olika betydelser! "ps.Min bil är inte lik din bil; min bil är en likbil" Glad Påsk önskar Mr.Fisken!


                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

                    Zaphi: Du har nog rätt om att proffsodlare kan använda uttrycken annorlunda, men som Kjell Fohrman gärna och ofta påpekar, så är de duktiga odlarna och ciklid.se:s forumdeltagare disjunkta mängder.

                    Det bor en liten språkpolis i mig också, som vill skrika högt när folk använder uttryck på fel sätt. Men han blir allt tystare, vartefter jag inser att ett mänskligt språk måste utvecklas hela tiden för att inte bli ett stelt, oanvändbart verktyg. Och om man inte bor i någon av Lars Ohlys idealstater kan den utvecklingen inte styras centralt - språket måste få leva sitt eget liv och formas av alla de som använder det. Därför protesterar jag knappt ens längre när någon skriver "dom" eller kommer med meningar som "Porsche har blivit synonymt med snabba bilar" ("är synonymt med" är en reflexiv relation - om a är synonymt med b så är också b synonymt med a, vilket skulle innebära att "Snabba bilar har blivit synonymt med Porsche", som om snabba bilar bara görs av Porsche)

                    Orsaken till just den här debatten kan vara att vi här på foumet rör oss i gränslandet mellan den vetenskapliga världen och "vanligt folk". I den vetenskapliga världen finns mycket högre krav på att man ska formulera sig på det etablerade sättet - det funkar inte om varje forskare väljer en egen definition på uttrycket F1, i alla fall inte om det finns en definition som redan har godtagits av den akademiska världen i övrigt.

                    hehe.. fredrik brukar du titta på värsta språket eller?? det här va lite för komplicerat för en 14 åring..hehe...
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Nyllet90
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 1133

                      #25
                      mr.fish: jag du patrik det är bra att du påskar runt redan så att du inte glömmer bort det..
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        citatetta är termer för en Biolog :

                        citat:
                        --------------------------------------------------------------------------------
                        Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                        P = parental
                        F1 = filial 1 efter en bestamd korsning av tva parentaler
                        F2 = filial 2 dvs. en korsning mellan tva F1-or i korsningsserien.

                        --------------------------------------------------------------------------------



                        Detta är termer för en handlare :
                        F1 = Förstageneration (av vildfångat )
                        F2 = Andrageneration (av vildfångat )

                        Uppenbarligen ser förkortningarna lika ut, men har helt olika betydelser! "ps.Min bil är inte lik din bil; min bil är en likbil" Glad Påsk önskar Mr.Fisken!
                        Jag ser akvaristernas sätt att uttrycka det som ett specialfall av biologernas dvs. P får inte vara vilken bestämd fisk som helst utan just vildfångat. F1 efter vildfångat och F2 efter vildfångat funkar utmärkt på "biologspråket". En personlig gissning är att man sa så i början men att "efter vildfångat" har fallit bort över tid, men det är bara en gissning. Hursomhelst. Om vi ser det så så har alla rätt och ingen fel vilket ju är trevligt.

                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #27
                          Ja, det är alltid kul när alla har rätt Om F1 ju är första avkomman efter föräldrar som man vet är VF, så visst funkar det.

                          Man skulle dock lika gärna kalla de yngel som en ciklidist skulle kalla F8 för F1 om man inte visste föräldrarnas ursprung som är delar av en ny avelsgrupp. P behöver alltså inte vara vild.

                          Jag tror dock ciklidister är lite rädda för att detta skall missbrukas, på det sätt det egentligen borde användas. Vilket ju är ett lustigt fenomen
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...