Flytt av fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juno
    Användare
    • juli 2003
    • 21

    Flytt av fisk.

    Jag skall flytta och har tänkt att transportera dem i bil ca 10 mil. Har tänkt att ha mina Malawi i hinkar med lock. Är det nån som har nått bra tips? Hur mycket vatten i hinkarna? Skilja honor o hanar?
    Juno
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av det du beskriver MEN tittar man på hur "proffsen" gör *skrattar*, så verkar en kyl-bag vara ypperligt dvs påsar i en kylbag.....

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • oktober 2004
      • 244

      #3
      10 mil?..Hm skulle inte stoppa dom i en hink iallefall.
      Skaffa påsar....fyll med lite vatten mycket luft (tas upp av vattnet)
      ta typ 3-4 firrar i varje påse max! Bär dom sen i en kylbag kontra frigolotpåse så klarar dom sig fint.Viktigast är att du i påsarna har som sagt lite vatten o mycket luft.....har du möjlighet till få tag på syrgas ännu bättre...men går bra änndå om du packar o drar...kan ju inte bli tal om mer är ca 1½timme typ...lycka till
      ..................MOSS..................

      Kommentar

      • Challe
        Användare
        • december 2003
        • 111

        #4
        Jag ser att du skall flytta dem ca 10 mil, det är ju bara en dryg timme. Min svärfar (som bor långt ifrån oss) har fått en hel del malawi ifrån min odling, de har klarat 4 timmars turen utan problem. Tänk på att inte fylla mer än max 1/3 vatten i behållaren luften innehåller mångfaldigt mer syre än vad det finns i vattnet, sedan ser du till att du inte har för tätt med fisk i behållarna. Förvara behållarna mörkt (om de släpper igenom ljus) så stressas inte fisken mer än nödvändigt. Det stora problemet som jag ser det är kylan, det är väl därför kylbagar är att föredra men det borde gå att linda in behållarna i filtar eller liknande....

        Kommentar

        • medgix
          Användare
          • september 2004
          • 242

          #5
          själv flyttade jag till västervik från ulricehamn för en månad sedan... 25 mil hade jag mina bäbisar i hink med lock i akvariet...
          När vi kom fram till västervik låg mina 100 neontetror och simmade i akvariet... och mina scalarer som låg i en annan hink mådde inte så hemskt bra heller... hade jag flyttat idag så hade jag använt påsar med syretabletter i frigolitlåda.

          Kommentar

          • Juno
            Användare
            • juli 2003
            • 21

            #6
            Tack för förslagen!
            Jag hoppas att det går bra.
            Juno

            Kommentar

            Arbetssätt...