finns det något negativt med uv filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    finns det något negativt med uv filter?

    finns det några nackdelar förutom ev att fiskarna blir känsligar för annat vatten om de går i uv filtrerat vatten.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det finns de som anser att vattnet blir for fritt fran mikroorganismer. Jag kanner en person fom forsokte odla en sardeles svar fjarilsciklidspopulation utan artificiell klackning 100 ganger (det ar vad han pastar i sitt foredrag). Resultat:

    1. Inget UV - inga yngel
    2. UV hela tiden 3 - yngel
    3. UV en timme per dag - 100% klackning
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      som du skriver , en person. är det ett tillfälle eller en "trend"/fakta att det påverkar det så. finns det någon stor kvalitets skillnad i de olika märkena, det gör det säkert men vilka tycker ni är bra.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Ola skrev att försöket hade utförts 100 gånger.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          han känner En person som gjort det hundra ggr. det hade varit annorlunda om det gjors av hundra personer 5ggr.

          tittar förövrigt runt lite jag har ett ehim 2028 Ytterfilter 1050 l/h , viket uv filter hade ni rekomederat till det?

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

            han känner En person som gjort det hundra ggr. det hade varit annorlunda om det gjors av hundra personer 5ggr.
            Det håller jag med om, men jag uppfattade din frågeställning som om du undrade om det var vid ett tillfälle eller en trend.

            citat: som du skriver , en person. är det ett tillfälle eller en "trend"/fakta att det påverkar det så.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Mr. tva elitmarken fran SARF odlade sedan med framgang dessa fjarilsciklider gang pa gang nar han korde UV i en timma. Vet faktiskt inte om han igen testade med fullt UV eller utan eller om han tyckte att de 99 forsoken rackte. Jag sager inte att det ar sa har, bara att jag vet en som anser det och som har viss fakta i ryggen. Den personens ord faller tyngre an vanligt "tyckande" hos mig men kanske inte hos andra.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                `jag förstår din poäng ola men det blir ju mer troligt om fler gör det. nåt tips om filter ni som kan

                *edit

                e det en faktor hur stort karet är om han körde tex i en timme på ett kar som var 200 liter o jag som har ett på 720 kanske det behövs mer än så.

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Man ska ha ett filter som är anpassat till karets storlek så det spelar ingen roll,

                  UV märken som jag har hört bra snack om är t.ex De bary,Trop Tronic,Deltec,Rainbow lifeguard mfl

                  Sen får man även läsa vad dom själva rekommenderar för genomströmmning för det är nästan olika på alla Märken..

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    känns som jag får motsatt info

                    om jag har ett ytterfilter som pumpar 1000liter/h så finns det väl filter som är anpasade efter det, frågade min lokala fiskaffär som sa att det blir nog förmycket tryck i den pumpen för att det ska ha någon verkan. men vad henkedeh säger så borde det finnas ett som passar.

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      Hade du tänkt ha någon speciellt känslig fisk eller har du problem med sjukdomar? Nyfiken
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #12
                        nej inte sjukdomar men har lite trilsk med svävalger. o med tanke på hur ola säger om äggen så verkar det inte försämra något , oxå därav frågan om det finns något negativ med att ha det.

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Använder UVC i dammen sommartid, och där funkar det ju bra, har inte märkt något negativt. Har en 9 watts lampa till 4 kbm och pumpen är på ca 2800 l/h.
                          I karen inomhus har jag aldrig upplevt svävalger, så det har inte varit aktuellt att prova.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #14
                            Usch vad jobbigt det är när sidan buggar så man får skriva om allt igen ;(

                            citat:känns som jag får motsatt info

                            om jag har ett ytterfilter som pumpar 1000liter/h så finns det väl filter som är anpasade efter det, frågade min lokala fiskaffär som sa att det blir nog förmycket tryck i den pumpen för att det ska ha någon verkan. men vad henkedeh säger så borde det finnas ett som passar
                            Jag fråga iofs inte hur stort dit kar var vilket jag kanske borde gjort..Men det beror som sakt på vilken märke du väljer..
                            Men om vi t.ex tar deltec som exempel så skulle du då välja deras UV som kallas för 1000, alltså det som är till för 1000 liters akvarium och ska ha ett genomflöde på 1000 L/H..
                            Och många tycker bara det är bra att ha ett UV-filter som är för "stort" för ens eget akvarium..
                            Annars kanske du istället skulle ta ett som är anpassat till dit kar och köpa någon billig cirkpump..

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #15
                              sen vi flyttade nu så har vi varit tvunga att välja ett halv bra ställe. karet står i trappen o snett mittemot där finns ett fönster som lyser in en del av dagen. vi ska skaffa persienner i övermorgon. men det kommer nog ändå lysa lite igenom. när jag byter vatten så är det glasklart i ca 2 dagar sen blir det liksom grynigt i karet. o det var det jag ev hoppades på att kunna bli av med. för jag vet itne annars vad det kan bero på. när jag hade samma fiskar o samma kar i förra lägenheten så hade jag inte problem med detta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...