Ang. träställning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loket65
    Användare
    • september 2003
    • 176

    Ang. träställning!

    Har funderat på att bygga träställningar till 2*540 och 2*375.
    En liten fråga bara, om det är ALU-kar, räcker det att långsidorna på karet vilar mot ställningen, eller måste även kortsidorna göra det?
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    #2
    Jag hade gjort en distans så att även kortsidorna hade fått något att vila på. Jag är med på hur du tänkt att bygga ställningarna men är det inte värt extra jobbet med distanser för kortsidorna? Det finns ett krux med detta och det är att om du bara sätter ett par distanser med ett par sjysta skruv gör det inte så stor skillnad, bättre än inget kanske.

    Om jag hade byggt en ställning så hade jag gjort så här.

    Bygg hela ställningen, såga till distanserna som kortsidorna ska vila på. Gå till byggvaruhandeln och köp sättlim, köp helst PL400. Smäll på lim på distanderna och skruva fast dem med goa skruv. Det ska mycket till för att PL400 ska lossna. Jag har monterat golvreglarna för mina väggar i hela vårat hus med PL400. Bara för att ge dig en bild om dess hållfasthet så kan jag berätta att när jag sågade av golvreglarna för dörröppningarna så följde betongen med på regeln när jag slog loss dem.

    Det är nog den lättaste konstr. jag kan komma på.

    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • oktober 2004
      • 244

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Loket65

      Har funderat på att bygga träställningar till 2*540 och 2*375.
      En liten fråga bara, om det är ALU-kar, räcker det att långsidorna på karet vilar mot ställningen, eller måste även kortsidorna göra det?
      Nej dom behöver inte vila på kortsidorna oxå....men..ska du nu änndå bygga nytt så varför inte konstruera så att så blir fallet?
      Ska du bygga dom på höjd eller blir det en till varje kar?
      Vilket som så är det mest noga med att du får botten att ligga dikt imot underlag så glöm inte en frigolitskiva...tar bort alla ojämnheter....och att du verkligen får karen i 100% våg.....Lycka till................Moss

      Kommentar

      • Loket65
        Användare
        • september 2003
        • 176

        #4
        Jag hade först tänkt att bygga dem två och två på höjden, med 540 i botten och 375 överst. Nu lutar det dock åt att det blir båda 540 på höjd i en ställning och 375 orna i höjd på en annan eftersom det blir enklare. Trots att det hade blivit snyggare helhet på det andra viset.

        Min fundering grundade sig mest på att jag sett en Alu-ställning med 2 st 375or på höjd som var gjord så att karen bara vilade på långsidorna.
        Den som äter lever får sej
        *Magnus*

        http://www.orumsnygard.se

        Kommentar

        • Gotrek
          Användare
          • september 2003
          • 64

          #5
          Jag kan maila över en ritning på hur jag har gjort när jag kommer hem.
          Har buggt hela min lokal på detta sättet och det funkar kanon.
          Patrik

          Kommentar

          Arbetssätt...