Pellets till malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjurs
    Användare
    • december 2002
    • 55

    Pellets till malawi

    Hur funkar pellets för malawi till scalarer och apistigrammor? Har en del kvar sen jag körde malawi..

    Mvh Micke
  • skorpio
    Användare
    • oktober 2004
    • 244

    #2
    Beror ju på vad för pellets du har..tänker då på strl.
    Scalarer är ju inte så stormunnade precis....och Apistogrammor kan ju vara lite kräsna ibland(vill väl helst ha levandefoder).Men testa och se vad dom tycker om det!
    Prova med några få och se vad som sker...farligt är det ju inte.
    Kolla bara noga så du ser att dom blir uppätna..riktiga "bomber" om dom får sjunka till botten och lösa upp sig.Visste du säkert redan..men änndå!...............Moss

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Jag har nyligen börjat kompletera min räkmix med Hikari pellets till mina Malawi och det verkar funka riktigt bra. Jag har blandat i en DL pellets i mixen för att experimentera lite. Nu har jag även börjat ge dem bara pellets lite då och då.

      En fördel med pellets gentemot räkmix är ju att de är mycket fastare (även när de är blöta). Jag blötlägger mina pellets en stund innan matning för att motverka att det sväller i fiskarnas magar. Fastheten gör att de flesta hinner få sig en bit vilket medför jämnare matning. Jag har märkt att när jag matar med tinad räkmix kan ibland en eller två få i sig stora bitar. Det kan givetvis hända med pellets också men de får kämpa mer med dessa än med räkmixbitarna.

      Fördel nr2: jag har en hona som har väldigt svårt att komma igång med maten efter att hon ruvat. Även om hon får i sig en massa räkmix så verkar hon inte gå upp i vikt. Med pellets så får hon i sig mer på en gång. Räkmixen brukade hon sila genom gälarna men det funkar inte med pelletsarna utan de åker ner och nu kan jag äntligen se hur hennes mage börjar bli lite rundare.
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • Bjurs
        Användare
        • december 2002
        • 55

        #4
        Ska testa lite då. Kan ju försöka krossa det lite om det är för stort..
        Mvh Micke

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Bara att mosa med en sked efter att du blötlagt dem.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          Arbetssätt...