Pumpar/filter experthjälp behövs!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swede
    Användare
    • november 2003
    • 40

    Pumpar/filter experthjälp behövs!

    Jag har idag ett 630 liters kar med en Eheimpump/filtermatta modell stor 2400 lit/tim. Nu ska jag bygga om karet med inredning typ back to nature, och bygga in ut och inlopp i inredningen.
    Jag hade tänkt mig att köra 4 st utblås i överkant på inr och 4 st inlopp i nedankant på inredningen.

    Karet är 150cm långt 60cm djupt och 70cm högt.

    Är jag rätt på det med plaseringen av utblås och inlopp?

    Vad ska jag ha för ytterfilter?
    hur många?
    antal liter?
    ska jag kombinera med någon cirkulationspump?

    Finns det några generella riktlinjer när det gäller antal liter/tim
    på pumpar för inne respektive ytterfilter?

    Vad ska man tänka på för att göra det lättarbetat?

    Har jag glömt nåt?

    Tacksam för svar...

    Mvh Swede
    Swede
  • mdan
    Användare
    • september 2002
    • 90

    #2
    Hej,

    Jag är inte någon expert. Som du kanske sett försökte jag nyligen dra igång en tråd om filter och BTN-bakgrund. Se http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8989

    Där kan du se hur jag valt att göra, jag listade även de alternativ som jag kunde komma på. Jag har Diskus och har därför inte något jättehögt flöde, ca 2x800 l/tim, insug genom bottenfilter och ett utblås i vardera övre hörn av BTN. Det funkar bra.
    Magnus D
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Måste du ha ytterfilter?

      Om du ska bygga in en BTN har du alla möjligheter att få igång ett kanon innerfilter bakom hela bakgrunden. Då slipper du allt meck med slangar etc.

      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • swede
        Användare
        • november 2003
        • 40

        #4
        Jag har fått för mig att det är mycket enklare att rengöra filtret om
        man har ytterfilter..

        Hur rengör man innerfilter bakom bakgrunden är inte den silikonad i bakrutan?

        Vilken typ av pump anväder man då och var placerar men den utan att den tar för mycket plats?

        citat:Ursprungligen skickat av roccster

        Måste du ha ytterfilter?

        Om du ska bygga in en BTN har du alla möjligheter att få igång ett kanon innerfilter bakom hela bakgrunden. Då slipper du allt meck med slangar etc.

        Swede

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #5
          Swede; jag håller som bäst på med mitt 700-kar där jag har en btn-bakgrund i samt moduler.
          Jag kommer INTE att använda bakgrunden som filter, utan kopplar min två ytterfilter Ehim2028prof samt Fluvav 404 till bakgrunden, där jag har 2st hål i nederkant *(varje hörn), och 2st doppvärmare samt insug bakom bakrgunden. Utblåsen placerar jag en lien bit under ytan rikatde innåt karets mitt från respektive hörn! Sen kommer jag ha två moduler på varje kortsida av karet med 1 Aquaclear cirkulationspump i. Dessa kommer jag fylla med filtermatta, och utblåsen riktade mot utan för att få än mer cirkualtion!

          Gör du bakgrunden till ett filter, så kommer du först och främst slippa mycket av rengörningen, då det tar år att skita ner detta enorma filter.

          Bakgrunden sitter fast på sido-rutorna och botten, och lämnar man ett spel på 5-10 cm, så får det plats mycket filtermaterial!

          Använd cirkulationsfilter typ Aquaclear eller liknande!!1

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Någon som kör med filter bakom bakgr. kanske kan kommentera hur ofta ni måste pilla i dessa. Som jag har förstått det är det i princip aldrig?
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • swede
              Användare
              • november 2003
              • 40

              #7
              Deathdealer Om jag förstår dig rätt så ska du inte själv använda bakrunden som filter men du förespråkar det?

              Var placerar man cirkulationspumpen/arna och hur stora ska dom vara?
              Swede

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                swede; rätt, då jag REDAN har 2 ytterfilter! Men det kan mycket väl tänkas att jag ändrar mig! *S*...lite beroende på om jag köper ett par kar till.....

                Köp så stora som plånboken tillåter...eller gå på att dom ska cirkulera 3ggr volymen på karet/h...

                Kolla in http://www.backtonature.se - och sök på siten, för det fanns en länk som visade hur man kan placera dessa....Egentligen ska du ha så mycket filtermassa mellan insug och öppning i modulen som möjligt!

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • H2O
                  Användare
                  • december 2003
                  • 138

                  #9
                  Swede: Jag tycker placeringen av inlopp och utlopp låter vettig, så har jag löst det med.
                  Ang hur mycket antal liter/timme man behöver finns det ingen enkel mall på detta. Tycker man om att göra rent filter har man små filter. Vill man ha stabilare vattenvärden kör man med stora filter (nackdelen är att de tar stor plats samt att det låter lite mer med större pumpar)

                  Men de pumpar du har borde passa bra.

                  Så här skulle jag bygga för att göra ditt system lättarbetat (om plats finns dvs)
                  Bygg en closed loop (googla för olika lösningar på detta) som är kopplat till en plasttunna med inlopp upptill och utsug nertill. På slangarna som sitter i tunnan kopplar du snabbkopplingar så att du kan lyfta bort tunnan på ett lätt sätt. I denna tunna skär du ut filtermatta som passar.
                  Den översta bör du göra rent nån gång per kvartal.

                  Anledningen till att jag inte tycker du bör använda baggrunden som filter är att vatten alltid tar den lättaste vägen och det är svårt att passa in filtermattan på ett bra sätt. Dessutom är det ett himlans slabbande med vatten, filter och smuts med denna lösning.

                  Detta är dock min erfarenhet, många håller säkert inte med mig alls

                  Om du vill vara ännu mer säker bygger du två separata system då du på detta sätt kan rengöra det ena men ändå bibehålla en stormängd goda bakterier. Vad jag tycker är optimalt är att komplittera ovanstående lösningen med ett filter som är syresatt då detta renar på ett annat sätt en ett dränkt filter. Till detta kan du använda bakgrunden istället.
                  Sätt i bakgrunden siliconera mycket noggrant, kapa bakgrunden 15 mm övan vattennivån i karet. Såga bakgrunden så att den ser ut som en kam längst upp. Montera en pump som suger vatten från botten bakom bakgrunden.
                  Nu till filtermatterialet. Först keramiska makaroner på den del som kommer ligga under vattnet sedan biobollar på den del som vattnet rinner ner, ca 50/50 funkar ok för mig. Det enda som kan ställa till problem i detta system är att det kan bli fickor där vattnet står stilla, då får man sätta två pumpar istället för en.


                  Nu har du ett verkligt bra filter och om du vill utveckla det ännu lite mer så kan du komplittera med zeolite i en damstrumpa närmast pumpen. På detta sätt kan man ta upp zeoliten och koka den nån gång i halvåret.
                  Magister Mundi sum!

                  Kommentar

                  • H2O
                    Användare
                    • december 2003
                    • 138

                    #10
                    Blev långt svar men är man filterfantast så är man :-)
                    Magister Mundi sum!

                    Kommentar

                    • swede
                      Användare
                      • november 2003
                      • 40

                      #11
                      Tack diskusfreak för ditt långa svar.

                      closed loop hittade jag inget på du får gärna förklara närmare..

                      Som det ser ut nu så lutar det till att använda bakgrunden som filter
                      Back to natures modulsystem verkar vettigt och då kan man ju använda min befintliga pump också. Vad säger du?

                      Var rent tekniskt placerar jag pumpen? tanken är att inredningen ska
                      fortsätta ut på kortsidorna.

                      Ska pumpen/utblåset anslutas till bakgrunden med en slang eller..?

                      Swede

                      Kommentar

                      • H2O
                        Användare
                        • december 2003
                        • 138

                        #12
                        Vart du rent tekniskt placerar pumpen tycker jag beror på vart du kan dölja den och om du får den att bli tyst där.

                        Då mitt kar är inbyggt och jag har rätt stora pumpar har jag dem utanför karet och skall bygga in dem i ljuddämpare. Men kan man dölja dem i karet och få dem att inte ligga mot någonting (vibrationer annars) så är det bra att ha dem i karet. På så sätt får du lite gratis värme.
                        Om man är tvungen att lägga dem utanför bör man tänka på att ta så grov slang som möjligt då det blir mindre motstånd i slangen då.

                        Ang hur mycket cirkulation man bör ha i karet så kan man nästan inte ha för mycket enligt mig. Dock så får man inte ha för se till att det inte blir riktade utblås om man har mycket L/h.
                        Själv har cirkulerar mitt vatten 7 ggr per timme och jag har diskus.
                        Magister Mundi sum!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...