Aktivt kol?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    Aktivt kol?

    Halloj! Hade tänkt att starta upp en diskusburk på 375liter och den filtrering jag hade tänkt att köra är:
    2217 med makaroner och substrat pro
    powerhead 700l/h med 3L blå filtermatta.
    Borde bli bra eller?

    Jag har en fundering på att använda aktivt kol i ytterfiltret, finns det för och nackdelar med att köra med aktivt kol för jämnan? Hur mycket ska man köra med?

    Kommer att ha en hel del rötter i burken.
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Fördelar med aktivt kol: vattnet avfärgas.
    Nackdelar: det läcker lite fosfat, och kolet slutar vara aktivt på mindre än en vecka.

    Det blir kort sagt dyrt & jobbigt att köra med aktivt kol för jämnan; kör en gång i månaden/varannan månad istället för att få bort färgen som läckt ur rötterna.
    Mängd vetefan, men det finns ingen risk (förutom kostnaden) att använda för mycket kol, och använder man för lite blir man bara inte av med all färg...

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #3
      Var ifrån kommer fosfatet?
      Ok så det är egentligen bara hur pass mycket pengar jag är beredd att lägga ner som är det egentliga hindret. Men jag kommer ju byta vatten minst en tredjedel varje vecka så det kanske inte behövs att köra med kol om man vill få bort färgen från rötterna?
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

        Var ifrån kommer fosfatet?
        Aktivt kol är trä som upphettats i frånvaro av syre, och fosfaten kommer ur proteiner som fanns i träet. Det är inga stora mängder, men det finns.
        citat:Men jag kommer ju byta vatten minst en tredjedel varje vecka så det kanske inte behövs att köra med kol om man vill få bort färgen från rötterna?
        Och skulle vattnet ändå gulna är det bara att köra en runda aktivt kol för att avfärga vattnet igen.

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          Det där med fosfaten låter inte så kul..

          Då antar jag att ditt råd ang aktivt kol är att "köra med det när man tycker att det behövs"?

          Verkar det vara tillräckligt filtering annars?
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Mike Noren; vet du hur mycket kolet släpper...och när det blir skadligt för fisken? Som jag tidigare skrivit kör jag med kol konstant, har kristall-klart vatten, och när man gör delavattenbyten varje vecka, så har jag lite svårt att greppa hur det kan gå galet?!? *nyfiken*

            Sen ÄR kolet en supergrogrund för baktierier...!

            JO - finns det inte 2 typer av kol?? Har sett det hos Eheim.....där den ena typen INTE ska användas längre perioder...rätt???

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • juli 2002
              • 790

              #7


              "EHFIAKTIV

              This product offers the highest adsorption. It is alkali activated, acid-washed, pH neutral, heavy metal free and formed in a special compression mold to perform a rapid, highly effective adsorption of harmful substances and residues of medication.

              EHFIKARBON

              A high quality filter carbon. It is recommended for short-term use in freshwater aquariums. "

              Antar att det är EHFIAKTIV man kan använda konstant, men det borde som sagt kosta en massor i längden.

              deathdealer: hur mkt kol använder du till ett 375liters, vad har du för årskostnad (i runda svängar) ?
              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • juli 2002
                • 790

                #8
                Hade tänkt att köra med 2liter makaroner, 3liter ehfiesubstrat pro sen 1 liter blåfiltermatta + aktivtkol (den mängd som behövs). Ska kolet ska väl vara precis före utblåset?
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #9
                  malawi_voodoo; har kört med Fluval´s kolpåsar tidigare i mitt 220, och då byter jag var 3:e månad, men fick inte tag idetta sist, och då köpte jag Eheim istället dvs Ehfiaktiv som jag la i en nylon-strumpa....funkar super!

                  Vet faktiskt inte vad dessa kostar per förpackning MEN skulle uppskatta att du förbrukar 4 förp. om året!

                  Jag har makaroner i botten, filtermatta (bitar), kalkgrus i strumpa och längst upp aktivt kol dvs precis innan utblåset!

                  Funkar super-super, och jag tror att jag skulle kunna halvera utbytet av kolet dvs byta ut det halvårsvis, men där har Mike_Noren PÅVERKAT mig *skrattar*....så jag byter var 3:e månad som sagt var!

                  Hoppas du testar detta - ett grymmt säkert kort!

                  Vänligen Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • malawi_voodoo
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 790

                    #10
                    deathdealer:
                    Aha så du kör med ett paket Ehfiaktiv itaget till 375 liter?
                    Men 4st paket om året blir bara en 300kr plus min rabatt *höhö*
                    /Glenn Wouda

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #11
                      jag tror det räcker, testa själv...
                      När jag gör rent filtret, så "sköljer" jag rent filtermaterialet i en hink med akvarievatten, för att spara så mycket av bakterierna som möjligt!

                      Deathdealer - lycka till med kolet!!!!
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • malawi_voodoo
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 790

                        #12
                        oki tack så mycket för alla tips
                        /Glenn Wouda

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                        Kommentar

                        Arbetssätt...