Grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olycka
    Användare
    • november 2004
    • 9

    Grönt vatten

    Har fått en alginvation i mitt troffekar.

    Jag har testat att mörklägga akvariet i 3 dagar. Utan bra resultat...

    Vilken är den bästa lösningen... UV-C går bort tyvärr då jag inte har råd med det för tillfället.

    Så, vad ska man göra? Omstart? Mörklägga en längre tid? Något annat smidigt sätt.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Om du inte har växter i karet så kan du säkert med framgång använda algenkiller, ett preparat som sopar banan med svävalgerna.

    Sen blir det din nästa uppgift att förebygga att det kommer igen. Svävalger triggas av amonium, vilket troffarna inte gillar. Om du kan åtgärda det så får du både mindre alger och gladare troffar.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Om du är skeptisk till att tillföra kemikalier till troffarna så kan det gå med att släcka ner och sätta i en pump med väl packat "tomteskägg".Och dra ner lite på maten under tiden.

      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • olycka
        Användare
        • november 2004
        • 9

        #4
        Hmm, algenkiller... det får jag kolla upp!

        Det har förmodligen uppkommit av för mkt ljus... Då jag har haft igång det i ca. 10mån utan problem och inte ändrat matning m.m. Det enda som har ändrats är just ljuset. (Provade månljus, a'la Tricella med en defekt timer. Den lös hela natten...)

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Det finns svävalger som är encelliga djur och dom påverkas inte av algenkiller eller liknande medel tyvär.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • olycka
            Användare
            • november 2004
            • 9

            #6
            Vad kan man gör åt dom då? Om inte algenkiller skulle ha någon effekt?

            Kommentar

            • lysröret
              Användare
              • oktober 2004
              • 61

              #7
              UV-C enhet, låna en sån av nån och ha igång en vecka.
              annars är det ett riktigt bra köp med UV-C.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                citatet har förmodligen uppkommit av för mkt ljus... Då jag har haft igång det i ca. 10mån utan problem och inte ändrat matning m.m. Det enda som har ändrats är just ljuset. (Provade månljus, a'la Tricella med en defekt timer. Den lös hela natten...)
                För mycket ljus kan vara en av sakerna, men svävalger får du aldrig utan att den föregåtts av en amoniumspik. Som jag sade innan: troffar gillar inte amonium, så det är här du skall lägga dina förebyggande åtgärder.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                Arbetssätt...