Någon idé med artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henreb
    Användare
    • november 2004
    • 56

    Någon idé med artemia?

    Jag har yngel på Brasilianska jordätare. En del har jag flyttat till ett annat kar. Men det är matningen av de som är kvar i det stora karet jag undrar över.

    Är det någon idé att mata dem med artemia (akvariet är på 540L)? Känns som att det skulle behövas mycket för att lite skulle nå fram till ynglen.

    Eller ska jag tro att de får tag på smulor från räkmixen?
    540L Sydamerika
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ja, mata med artemia. De kommer att klara sig mycket langre och foraldrarna vaktar dem battre nar de far bra med mat.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Johan1
      Användare
      • maj 2002
      • 390

      #3
      Ett bra sätt att få ned artemia till yngel är att man åker till ett sjukhus och så skaffar man sig en plastspruta. Sedan skaffar man ett långt rör. Röret fäster man till sprutan. Sedan i botten på röret sätter man en bit akvarieslang så rörer blir mjukt. Föräldrarna har en förmåga att sloss med rörer så slangbiten skyddar fisken. Har du artemia, annan mat i en skål så suger du upp alla mat i röret sedan sticker du ned röret i hela stimmet med yngel å sprutat sakta ut en moln av mat.


      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

      Kommentar

      • Henreb
        Användare
        • november 2004
        • 56

        #4
        Ok, tack för det. Då ska jag försöka få tag på en plastspruta...
        540L Sydamerika

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          En plastspruta är inte dumt, men det kan funka ganska bra med bara en tunn plastslang (luftslang) eller ett tunnt plaströr. sug upp artemian i slangen med munnen, men sug inte för långt! blås sedan ner den bland ynglena

          Lycka till
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Man kan satta en tratt pa slangen och fylla pa med vatten. Da rinner artemian smidigt ner till ynglen.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Henreb
              Användare
              • november 2004
              • 56

              #7
              Jag testar nog sprutan. Är inte så sugen på artemia. Har dåliga erfarenheter av att använda munnen till sådana här ändamål. Hade en vattensköldpadda en gång i tiden... Mår illa bara av att tänka på det...
              540L Sydamerika

              Kommentar

              • Johan1
                Användare
                • maj 2002
                • 390

                #8
                Jag har min spruta på ett långt rör för att slippa suga eller ha en tratt. Jag tycker det är lättare att kontrollera mängden artemia man blåser ut på det sättet.
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                Kommentar

                Arbetssätt...