Rådasand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    #31
    Hej ralp!
    Fick min rådasand för 2 timmar sedan och när jag läser på påsen så ser jag att det står:
    innehåller kvarts.
    Fungerar nog utmärkt!
    Tror inte att det är någon fara så länge det inte innehåller massa kemiska produkter. men fanken vad dammigt det blir!
    Kommer att ta år innan mina nya blåciklider och rödcikliderna får simma runt i karet!

    Eller kan dom simma runt fast det är dammigt?

    Kommentar

    • malawi´n
      Användare
      • juli 2004
      • 78

      #32
      Hos mig släppte jag i fiskarna så fort som tempem var rätt! De verkade inte bry sig, fast det var i ett mindre kar.
      (finns det ngt knep för att få varmare vatten i början, ex. kokning???)
      Medgix: Plockade sten idag vid lysingsbadet, fy fanken vad tungt att släpa stenar på 30*40 cm

      Mvh Malawi´n
      Mvh Malawi´n

      Kommentar

      • medgix
        Användare
        • september 2004
        • 242

        #33
        snackade med fredrik på djurmagazinet och han intygade att det inte var någon fara med att släppa i cikliderna så länge jag gjorde rent filtret med jämna mellanrum under två dagar.
        och malawí´n:
        varför inte fylla på med lite varmare vatten? []
        -----------------------------------
        vad för stenar plockade du då?
        Har inte ens varit på lysingsbadet och sett hur det ser ut där nere :... var kalkstenarna jag hade för smutsiga för ditt kar ?

        Kommentar

        • malawi´n
          Användare
          • juli 2004
          • 78

          #34
          jo...
          men det är såååå jobbigt att koka vattnet
          de var inte för smutsiga, men tyckte att jag ville ha något större än en hop mindre stenar, som jag har nu;P
          Plockade istället mörkare större stenar. har inte plockat färdigt ännu, orkade bara bära 2 stycken åt gången...!

          Mvh Malawi´n
          Mvh Malawi´n

          Kommentar

          • ralp
            Användare
            • november 2004
            • 70

            #35
            Hej Daniel,

            jag tog med mig en liten rest från broby-sanden och gjorde så som "scorpio" skrev: "Tvätta i en hink först etc." Vattnet blev klart direkt - visserligen bara i en liten kanna - men det funkade bra för mig.

            Hmmm - det är kanske "fel" sand i allafall då - den är väldig mörkbeige/brun. Någon som känner till denna sand? Går det att använda?

            Hejhopp. Ralp

            Kommentar

            • medgix
              Användare
              • september 2004
              • 242

              #36
              ralp - sökte lite på internet - http://www.sgu.se/kartpubl/sgupubl/p...kstatistik.pdf
              verkar vara kvartssand och vad jag har hört så är det suveränt att ha i t.ex ett växtakvarium... tror inte du behöver oroa dig

              Kommentar

              Arbetssätt...