hur många ahli tillsammans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ditte
    Användare
    • augusti 2002
    • 39

    hur många ahli tillsammans?

    med hänvisning till mitt tidigare inlägg om smakråd. Funderar på om det gå bra att ha flera hanar av ahli tillsammans? tex 3 hanar och kanske 6 honor, eller ska jag ta en hane o tre honor.

    Vänligen
    D.J
    Hälsningar
    Ditte



    http://w1.570.telia.com/~u57007739/
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Du kommer inte att få mer en en hane som färgar ut, såvida du inte har ett mycket stort akvarium. Men att hålla flera hanar tillsammans brukar göra att den dominanta hanen färgar ut bättre.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Det låter märkligt att endast en ahli färgar ut. Jag har iofs endast en vuxen hane för tillfället, men har 5-6 unga hanar i samma 540-liters kar. 2 st av de små (ca 7-8cm) har redan färgat ut.

      Kan det vara så att min vuxna hane inte bryr sig så mycket om de små just för att de är små?



      mvh

      Tony Lejvell
      Tony Englund

      Kommentar

      • sniffer

        #4
        Måste hålla med föregående skribent. Jag har haft lite yngel med ahli och där har också flera hanar färgat ut. Men med tanke på vad det är för en slagsfisk så låter det mycket med 3 hanar. 1 hane och 3 honor tycker jag låter bättre men det beror ju på vad man har för storlek på tanken.

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Jag kanske uttryckte mig lite oklart i mitt förra inlägg. Akvariet som "ditte" refererar till är på 300-liter. Min erfarenhet av S. fryeri är att man behöver ett akvarium på åtminstone 400-500 liter för att mer än en hane ska kunna färga ut ordentligt.



          Mvh Michael Persson
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Jag har 5 hanar och 3 honor av Sc. fryeri i ett 600 liters kar. Detta fungerar alldeles utmärkt. Det verkar inte vara något bråk hanarna emellan. Alla är inte maximalt utfärgade men de är ändå vackert blå allihopa. Det är då mer bråk mellan fryeri och mina Pl. electra som jag har 6 st av i samma kar (3 hanar och 3 honor). Electrahanarna håller mer på rangordningen, men även här är alla hanarna utfärgade. Den mest dominanta hanen har dock tydligast svarta ränder på sidorna.

            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #7
              I mitt 960 liter har jag 4 st. hannar och man kan klart se skillnad på färgteckning var i hirakin dom befinner sig. så i mitt fall håller jag med Micke.

              M.v.h.
              Rickard
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              Arbetssätt...