Var kan man köpa mat i större förpackningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Var kan man köpa mat i större förpackningar

    Någon som vet var man kan få tag på cyklops och räkmix i större kvantitet.
    Frågade en firma men dom skulle ge mig ett special pris på 150kr/kg på räkmix.
    Det tycker jag är alldels för dyrt,ja jag vet att man kan göra själv men jag vill kunna mata med lite olika för vartionens skull
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    varför gör du inte räkmix själv? Den köpta innehåller oftast ngt animaliskt tjafs och är inte bra för tex troffar som jag vet att du har. Jag kommer ihåg när jag köpte en sk "räkmix" av en affär här i Lund och nöjd gick jag hem och tittade sedan på innehållet .... ja visst ... oxhjhärta. Ner i tunnan med den förpackningen. Nä satsa på hederlig hemmgjord mix och följ det receptet som fungerar bäst på dina fiskar gång efter gång.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • februari 2004
      • 194

      #3
      Vet inte hur mycket du ska ha men antar att det blir lite jobbigt att stå och slabba om det rör som om stora mängder. Har tyvärr inget bra tips om vad man kan köpa storpack :/
      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Använd en stor köttkvarn när du gör räkmix så blir det inte så jobbigt.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Jo men jag pratar om 20kg och det är ett evigt slabbande och det vill jag slippa lite.
          Har man 50 vuxna malawi och en 70vuxna troffa så går det åt mycket mat.
          Jag menar köpa fabriks gjord räkmix och mata med så min egen bli drygare.
          Jag har aldrig sett räkmix med oxxhjärta i

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Det är väl ingen höjdare att mata med 2 sorters olika räkmix? Det är som att bjuda hem soten till karen.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #7
              Nä det tycker jag inte soten har inte bara med maten att göra.
              Personligen tycker jag folk är rädda för soten och det begreppet används allt för ofta utan förankring.
              Jag har alltid mata med olika mat för att får deras tarma till att jobba.
              Det jag mata med är cyklobs,artemia,räkmix,daffiner, detta utan problem.
              Men ska inte vara så rädd för saker och ting allt handla om tillväjning av olika foder.
              Jag matar 2gånger om dagen för att inte vräka ner mat så att dom svullna upp.
              Många gör felet genom att mata för mycket på en gång istället för att ta det lungt.

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • augusti 2004
                • 583

                #8
                Hur snabbt gör du åt 20kg egentligen?

                70 Vuxna Troffar äter väl iofs. en del. Sen antar jag att du har en del yngle också.

                Du får väl lägga ut räkmixandet på entreprenad, finns säkert någon här inne som kan tänka sig att tjäna ett par spänn på att göra räkmix.
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • Mcoist
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 154

                  #9


                  Hör med din lokala Akvarieförening om det fins någon, vet att många föreningar gör egen mix och säljer till oftast bra priser så gynnar du föreningslivet ochså.

                  Vi i Kristianstads Akvarieförening gör räkmix som även säljs.
                  1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                  Kommentar

                  • H2O
                    Användare
                    • december 2003
                    • 138

                    #10
                    Cutekid:Bara av nyfikenhet undrar jag hur en mer varierad kost skulle vara mer riskabelt än en enahanda?

                    Själv använder jag två sorters räkmix, flingor(enbart pga att de går att mata med automat) och levande föda.
                    Så som jag ser det fyller de alla olika funktioner och utgör ingen större fara.

                    Bmwpower: mitt tips till dig är att gå med i en förening. I den jag är medlem möts vi och slappar tillsammans, inte så mycket mindre jobb emn bra mycket roligare.
                    Dessutom brukar det blir lite billigare då man kan köpa storpack.


                    Magister Mundi sum!

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      #11
                      Vi har ca 200 VF troffar alla är inte fullvuxna men de äter endel de också, och vi gör räkmix i en köttkvarn som jag föruslog förut. Gör 10 - 12kg och det räcker ca 40 dagar, då matar vi rätt mkt yngel med.

                      Vi gör så att vi kör allt genom köttkvarnen en gång först, får ner det i hinkar och sen kör 1 eller 2 gånger till. Sedan blandar vi alla vitaminer och gelatinet i hinkarna sedan lägger vi det i små burkar med lock, ca 250g i varje. Det blir mycket billigare och man vet vad som är i.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Leve hemgjord räkmix!!
                        Lennie;Varning för cyklops till vuxna troffar!! Har ingen tillit till detta foder.Tror att det är riktiga bakterie-bomber.Använder dock sköljd(!)cyklops till troffar den första tiden utan problem (än så länge).
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #13


                          detta tycker jag är biligt, köpte en sån igår

                          Kommentar

                          Arbetssätt...