blå ciklid, chokladciklid och 'rödciklid'?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    blå ciklid, chokladciklid och 'rödciklid'?

    går det att blanda dessa tre arter utan att riskera att rödcikliderna blir utmobbade i mitt 540 liters akvarium[?] tycker att det kanske kan vara en fin blandning i mitt akvarium annars... Jag har fattat det som att de är ganska lika i sättet, men det kanske inte ens är bra[?]
    vore tacksam för svar!
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    #2
    Både blåcikliderna och rödcikliderna är väl s.k. "ogräsfiskar" som leker ofta och med utmärkt yngelvård, varför man kan tro att nyckelhålscikliderna kan få det besvärligt att hävda sig, eftersom de är relativt lugna.
    Rödcikliderna bör dock kunna hävda sig utan problem.

    Kommentar

    • medgix
      Användare
      • september 2004
      • 242

      #3
      Ok. men vad kan jag köpa istället för nyckelhålsciklid? Jag vill ha minst tre arter i mitt akvarium, och hur många av varje sort kan jag ha? Jag har ett 540 liters akvarium så ett par stycken bör ju i alla fall få plats i akvariet .

      Kommentar

      • medgix
        Användare
        • september 2004
        • 242

        #4
        ändrade topicen för att få svar på hur chokadciklid kan gå ihop med rödciklid och pulcher? ))

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Chokladcikliden är stor, stillsam och alldeles för snäll! Tror inte den pallar med pulcher alls faktiskt.
          Anders L

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Jag tror liksom Anli att det är den timida chokladcikliden som kommer få lida mest. Inte pga blåcikliden, utan av rödcikliden som inte sällan brukar jaga ihjäl sina medinvånare under leken.

            Kommentar

            • medgix
              Användare
              • september 2004
              • 242

              #7
              Men vad ska jag då skaffa för ciklider[V]? jag vill ha helst ha stora och vackra sydamerikanska ciklider. Jag har inte en aning om vad jag ska införskaffa mig... Ingen som kan ge mig förslag?
              Vill ha dom så snabbt som möjligt

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Guldsöm då! Den är ju både en stor tuff och vacker sydamerikanare?
                Anders L

                Kommentar

                • medgix
                  Användare
                  • september 2004
                  • 242

                  #9
                  jag tror att det får bli blåciklid, guldsöm och att jag behåller mina scalarer ihop med dom... hoppas bara att inte mina små älsklingar (scalarena) får för mycket pisk så jag måste göra mig av med dom ...
                  guldsöm och blåciklid bör väl kunna leka med varandra? dom tillhör juh samma släkte. eller har jag fel?

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Medgix skriver "guldsöm och blåciklid bör väl kunna leka med varandra? dom tillhör juh samma släkte. eller har jag fel?"

                    Både och skulle jag vilja, säga guldsömmarna och blåcikliderna är i och för sig för närvarande placerade i "släktet" Aequidens. Det verkar dock som om de i framtiden kommer att brytas ut och bilda två olika "släkten".
                    Jag håller det för otroligt att de skulle kunna leka med varandra.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av medgix

                      jag tror att det får bli blåciklid, guldsöm och att jag behåller mina scalarer ihop med dom... hoppas bara att inte mina små älsklingar (scalarena) får för mycket pisk så jag måste göra mig av med dom ...
                      guldsöm och blåciklid bör väl kunna leka med varandra? dom tillhör juh samma släkte. eller har jag fel?
                      Skalarerna kan du nog glömma i det sällskapet!
                      Ska du prompt ha dom så kör med chokladciklider... passar bra ihop
                      Anders L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...