Snäcklekare och julle el prinsessa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stahl_mikael
    Användare
    • januari 2004
    • 114

    Snäcklekare och julle el prinsessa?

    Tjena, har ett 100l med några snäcklekare och vill ha en till art där i. Kanske en julle eller prinsessa. Vilken skulle ni rekomendera? Tänkte göra hål i lavastenarna så dom får ha sina grottor i. Eller nån annan sort? Alla tips mottages gärna. // Mikael

    edit; Glömde säga att det är Neolamprologus multifasciatus
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Princessor är alltid vanskliga att blanda med andra. Det verkar som om dom förr eller senare tar över karet helt. Jullar kan fungera fint, den kritiska perioden varar väl ett par dagar. Fungerar det efter 2 dagar så kommer det förmodligen att fungera även i framtiden.

    Annars har du ju snäck compressiceps, de funkar fint i snäcklekarkar. Visserligen slåss dom om samma utrymme, men det brukar ge någon typ av terrorbalans. Den äter upp en del av snäckisarnas yngel, men det verkar bara leda till att snäckisarna blir effektivare i att skydda kullarna. Mina hade inte mycket yngel de första månaderna efter att jag satt i compressicepsen, men nu vimlar det av dom igen.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      Jag hade ett litet akvarie med multisar och J transcriptus.
      Sandbotten och stora skifferbitar nästan upp till ytan lutade mot bakrutan.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • stahl_mikael
        Användare
        • januari 2004
        • 114

        #4
        Okej nån mer som har nått bra att tillägga?

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Jag har bara otrevliga minnen av snäcklekare och prinsessor i samma kar. Jag hade multisar och ett lekpar prinsessor i ett 150 liters och det funkade inte alls. Prinsessorna tog över karet på en dag och multisarna klarades av på en halvtimme.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • davide
            Användare
            • december 2003
            • 335

            #6
            JAg tycker 100L känns lite för litet för prinsessor...
            Men det är ju min åsikt.
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

            Kommentar

            • thomas1wallen
              Användare
              • oktober 2004
              • 121

              #7
              Hejsan!
              Testa gärna Julidochromis marlieri t.ex. tillsammans med snäcklekarna.
              Se till att det är lite utrymme mellan grottorna och snäckskalen så att det blir naturliga revir, så kommer det nog funka. Du behöver nog inte göra hål i lavastenen, de hittar någon grotta själva som passar... Jag tror att (dina) egenhändigt gjorda hål kommer se konstiga ut...Är dina lavastenar stora så gå hellre och köp några små bitar att blanda upp dem med.

              UNDVIK att hålla Pricessor med NÅGON annan art om du är rädd om de andra fiskarna....

              Kommentar

              • stahl_mikael
                Användare
                • januari 2004
                • 114

                #8
                Har sett en lava sten med hål i och det var rätt smart o fint gjort faktiskt. Om ni vill gå in och kolla så har mufs på zoonen lagt upp en artikel om hur han gjort.

                Kommentar

                Arbetssätt...