Hur många discusar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    Hur många discusar?

    Kan mina tre discusar trivas i ett 240 liters kar? De är ganska så blyga och simmar fort i väg när man går förbi....de har bara bott hos mig i några dagar. Ar det därför de är blyga eller måste jag skaffa mig flera för att de ska trivas?

    Stressade fisar blir ju lätt sjuka fiskar och som det är nu verkar dom inte känna sig säkra.

    sen undrar jag också hur många gågner per dag ni matar era discusar? Har aldrig haft discus själv förän nu så jag vet inte särskilt mycket över huvudtaget.

    Tacksam för all hjälp
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    #2
    Discus är en stimfisk, så jag hade nog haft 6-8 i ett 240.

    Själv matar jag mina 3 gånger per dag, med variarat foder som, räkmix, svartamygg, torrfoder, tertabits och vita mygg.

    Kommentar

    • Mård
      Användare
      • februari 2004
      • 285

      #3
      Hej
      Ok, tack då blir det mins tre till då. Vet du/någon annan vart man kan köpa discus utan att ruinera sig själv? Hade tur när jag köpte dessa av en tjej som annoserade här, gjorde mig en jättekap (känndes det som) och säljaren var verkligen jätte revlig.

      Hittills har jag matat två gånger per dag är det för lite?
      Matar nu med frysfoder (blandning av oxhjärta mm) och sen har jag köpt något Tropical D vital plus. Vad borde jag komplitera med?
      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #4
        Då jag hade discus gav jag dem "discusmix" (oxhjärta osv) , Total Tropical flingfoder, och rödamygg.

        Sen storleken på karet.. hmm räknar man inte 50l / vuxen discus,

        dvs du kan typ ha 4st vuxna i ditt 240. Sen om du har 6st tror jag inte de är hela världen.

        Va beredd på att dom kan va skygga nu i några veckor framöver innan dom lärt känna dig osv. (Jag kunde handmata mina efter 2 veckor)

        Om akvariet står rätt utsatt i ditt rum/lokal eller nått, så kan du täcka sidorna med nått, så det bara är framsidan som är "synbar" eller hur man nu ska säga. Då kan dom känna sig lite säkrare.
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Tänk på om ditt kar är nystartat att du måste kolla filtrena och vattenvärdena ofta i början
          Oxhjärta skita ner kopiöst så det gäller att man har ett bra filter

          Kommentar

          • Mård
            Användare
            • februari 2004
            • 285

            #6
            De jag har är nog halvvuxna ungefär. Den största är nog runt 14- 15 centimeter de andra två något mindre.

            Jag får se hur det blir har väl haft discusarna i 4 dagar ungefär.
            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

            Kommentar

            • Johan1
              Användare
              • maj 2002
              • 390

              #7
              Tror att flytten är osaken till att dina diskus är lite rädda. Speciellt om de är små. När du fått ordning på vatten hur du sköter dem skall du se att de kommer fram.
              https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

              Kommentar

              Arbetssätt...