Könsbestämning tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    Könsbestämning tropheus

    Hej!

    hade upp mina kiriza ur karet idag och vände på dem, tänkte jag skulle kolla om det gick att könsbestämma dem.

    Och när jag kollade som jag brukar göra på malawi, så ser det ut som det bara är ca 5honor och sen 15hannar.

    Fråga:
    Är könsbestämning på tropheus säkert på detta sätt?Är det det Bakre "hålet" som ska vara större på honorna? hannar 2 ungefär lika stora "hål"

    Några tips om det skulle vara så att jag har 15 hannar och 5 honor? Jag har nämligen inte fått så många lekar och när de väl lekt så jagas honorna rätt mycket.

    Ska jag plocka bort 10 hannar eller köpa in 20 honor?(var jag nu får tag i 20 honor? får väl köpa ett gäng ungdjur i sådana fall)

    tacksam för svar

    mvh

    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!
  • Gwendly
    Användare
    • december 2003
    • 374

    #2
    http://www.fishhead.com/articles/ventsex.htm har bilder pa tropheus som du kan jamfora med

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Jo det är som du säger, men är fisken liten så kan det vara svårt och nästan omjöligt att se skillnad på dem. Iallafall utan lupp. Hur stort kar har du och hur stora är fiskarna?

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Hej!

        karet är på 600liter 2meter x 60 djupt och 50 högt, och storleken är 10-12cm förutom några yngel på 6-7cm

        mvh

        Peter
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #5
          Hej Richard!

          trevligt med en röst från utrikes over there.......:-)

          fin sida du länkade till Tackar, intressant oxå att man tydligen kan identiefiera dem på mun strukturen det måste jag kika på i morgon om man verkligen ser någon skillnad iof så kanske det är svårt att se då många av hannarna ju är vita av allt munhugg de haft.......

          någon som förresten har några tips på vad jag ska göra köpa fler eller ta bort hannar?

          mvh

          Peter

          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          Arbetssätt...